آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۶

چکیده

واکاوی متون دینی برای رمزگشایی متون دینی از نظر کاربردشناختی زبان به صورت توصیفی-تحلیلی در این پژوهش به منظور تحلیل کنش های گفتاری پنج گانه سرل (1969) در خطبه قاصعه از نهج البلاغه انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل خطبه 192 (قاصعه) با موضوع دوری جستن از شیطان و تکبر در نهج البلاغه بر اساس طبقه بندی کارگفت های سرل انجام شده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که امام علی (ع) در این خطبه از نهج البلاغه، به ترتیب فراوانی و بسامد، از کنش ها ی گفتاری ترغیبی و اظهاری به میزان زیاد و از کنش های عاطفی، تعهدی و اعلامی به میزان کمتر، در جهت انتقال پیام به مخاطب به صورتی حکمت آمیز بهره گرفته است. نتایج این تحلیل نشان می دهد که امام علی (ع) به دلایل موقعیتی و سیاسی آن زمان بیشتر کارگفت های ترغیبی و اظهاری را استفاده نموده است. زیرا ارائه این خطبه در زمانی بوده که ایشان هدف موعظه و پند و اندرز داشته اند.

Analysis of Searle’s Speech Acts in the Sermon of Qāṣiʿa from the Perspective of Cognitive Linguistics

The examination of religious texts for the purpose of decoding them from the perspective of cognitive linguistics has been conducted in this research through a descriptive-analytical approach. The study aims to analyze the fivefold speech acts of Searle (1969) in the Sermon of Qāṣiʿa from Nahj al-Balāgha. The current research focuses on analyzing Sermon 192 (Qāṣiʿa), which addresses the themes of avoiding Satan and arrogance in Nahj al-Balāgha, based on Searle’s classification of speech acts. The results of this investigation reveal that Imam Ali (AS), in this sermon from Nahj al-Balāgha, predominantly utilized directive and representative speech acts with high frequency, while employing expressive, commissive, and declarative acts to a lesser extent, to convey his message to the audience in a wise and impactful manner. The findings of this analysis indicate that Imam Ali (AS) used directive and representative speech acts more frequently due to the situational and political circumstances of that time. This is because the sermon was delivered during a period when his objective was to offer admonition, advice, and guidance.

تبلیغات