آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۴

چکیده

مساله گردآوری قرآن و منشأ قرائت های قرآنی و تاریخ این خوانش ها، از موضوعات بسیار مهمی است که باعث ایجاد مشکلات فراوانی در عرصه قرآن پژوهی شده و از این منظر، اشکالاتی از سوی خاورپژوهان مطرح شده و منتقدان با تکیه بر آن، در مورد وحیانی بودن قرآن و سلامت نص آن تردید ایجاد کرده اند. ازآنجا که پاسخ به این شبهات بسیار ضروری و مهم به نظر می رسد، برآن شدیم تا دیدگاه هایی از خاورپژوه معاصر، «کلود ژیلیوت» را در این ساحت، با تکیه بر مقاله وی با عنوان «ریشه های متن قرآن و تثبیت آن»، مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. در این تحقیق که با رویکرد تحلیل انتقادی صورت گرفته، به این نتایج دست یافته ایم: 1- دیدگاه وی درباره شیوه گردآوری قرآن مطابق منابع اسلامی، کاملاً نادرست بوده و از اخبار شاذ و غیر معتبر در اثبات گردآوری قرآن پس از دوران پیامبر اکرم (ص) توسط صحابه بهره جسته است. 2- دیدگاه وی درباره تغییرات ایجادشده در متن کاملاً ناصحیح بوده و از مجرای روایات و اخبار نادرست به این مطلب رسیده است که قابل نقض می باشد. 3- همچنین اینکه وی استدلال کرده که مصحف های صحابه و اختلاف قرائت های قرآنی نشان از عدم وجود متن واحد تا پس از دوران پیامبر اکرم (ص) دارد، کاملاً نادرست و قابل خدشه است. 4- سخن وی در باب انتقادات مسلمانان نسبت به نسخه مشترک قرآن در عصر عثمان، کاملاً نادرست است و جامعه اسلامی بر این نسخه واحد اجماع داشته اند.

A Critical Analysis of the Orientalist Claude Gilliot's Viewpoint on the Compilation of the Qur'an and the Appearance of its Readings (Case Study of the Article: "Origins of the Qur'anic Text and its Fixation")

The issue of compiling the Qur'an and the origin of the Qur'anic readings and the history of these readings is one of the most important issues that has caused many problems in the field of Qur'anic studies, and from this point of view, some challenges have been raised by Orientalists, and on its basis the critics have raised doubts about the Qur'an's being revelatory and the soundness of its text. Since the answer to these doubts seems very essential and important, we decided to examine and analyze the viewpoints of the contemporary Orientalist, "Claude Gilliot" in this field, relying on his article entitled, "The Origins of the Qur'anic Text and its Fixation". In this research, which was carried out with the approach of critical analysis, we have achieved the following results: 1. His viewpoint about the method of compilation of the Qur'an according to Islamic sources is completely incorrect and has used false and unreliable traditions in proving the compilation of the Qur'an after the era of the Holy Prophet (S.A.W.) by the Companions (ṣaḥāba). 2. His point of view about the changes made in the text is completely incorrect and he has attained this notion through false narrations and traditions, which is refutable. 3. Also, the fact that he argued that the copies of the Qur'an (muṣḥafs) of the Companions and the differences in the Qur'anic readings show that there was no single text until after the era of the Holy Prophet (S.A.W.), is completely incorrect and violable. 4. His statement regarding the criticisms of Muslims regarding the common manuscript of the Qur'an in the era of Uthman is completely incorrect and the Islamic community has had a consensus on this unique version.

تبلیغات