آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۳

چکیده

«غیبت» به عنوان یک رفتار اجتماعی رایج، در بسیاری از جوامع مشاهده می شود و افراد بدون توجه به پیامدهای منفی آن در دام گناه گرفتار می شوند. روایات متعددی از معصومان در مذمت غیبت کردن آمده است. یکی از این روایات از امیرمؤمنان(ع) دالّ بر حلال زاده نبودن غیبت کننده است که با دیگر روایات ناسازگار به نظر می رسد. صحت سنجی حدیث مزبور، مسئلهٔ پژوهش حاضر است. این جستار با روش توصیفی تحلیلی در پی ارزیابی رجالی راویان حدیث و تحلیل مفهومی واژگان غیبت، حرام زادگی و ارتباط آن ها با یکدیگر است. یافته ها نشان می دهد سند روایت به دلیل مجهول بودن برخی از راویان، ضعیف است. از جهت دلالی ادله ای نشان می دهد که مراد از حلال زاده نبودن، معنای اصطلاحی فقهی آن نیست. مقصود از حرام زادگی را می توان مفهومی عام، شامل مشارکت شیطان در نطفه و عدم طهارت فکری پدر و مادر در زمان انعقاد نطفه دانست. تأثیر لقمهٔ حرام نیز می تواند دلالت دیگرِ این روایت باشد؛ یعنی لقمه حرام می تواند به صورت این رذیله اخلاقی در فرد بروز یابد که از غیبت کردن به عنوان ابزاری برای لذت های فانی بهره برد و در پی استغفار و جبران این گناه و تبعاتش برنیاید.

Hadith Comprehension analysis of illegitimacy of the backbiter

Ghiybat (backbiting) is a common social behavior seen in most communities and people commit this sin without considering its negative consequences. Many hadiths have been narrated from the Infallibles (AS) that blame the backbiter. One of them attributed to Amīr Muʾminān (AS)(Imam Alī) conveys that the backbiter is not a legitimate person; it seems contrary to other narrations. This study deals with validating this hadith. So, using a descriptive-analytical method, it tries to evaluate the reliability of hadith transmitters and conceptually analyze the terms backbiting and illegitimacy, and their interrelation. According to the results, as some of the transmitters are anonymous, the Isnad of the narration is weak.  Regarding the denotation, there is proof demonstrating that the intention of "illegitimacy" in the text is not its technical jurisprudential meaning.  Instead, it may have a general concept, namely the participation of Satan in the semen and the mental impurity of the parents at the moment of conception. Also, the effect of unlawful food can be considered as another implied meaning of the hadith; it means that the unlawful food can appear as this moral vice in a person in such a way that he uses backbiting as a tool for mortal pleasure and does not seek forgiveness and compensation of the sin and its consequences.

تبلیغات