آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

بررسی تأثیر طرح واره های ناسازگار اولیه بر ملاک های همسرگزینی در مردان مجرد در سن 35-20 سالگی (سن ازدواج)چکیدهاین پژوهش، باهدف بررسی تأثیر طرح واره های ناسازگار اولیه بر ملاک های همسرگزینی در مردان مجرد در سن 35-20 سالگی (سن ازدواج) صورت پذیرفت. پژوهش پیش رو از نظر روش، یک پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعه آماری شامل مردان مجرد در سن 35-20 سالگی (سن ازدواج) شهرستان ملایر در سال 1400 است که از بین آنها تعداد 200 نفر به روش نمونه-گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش نامه طرح واره اولیه یانگ (1999) و پرسش نامه ملاک های انتخاب همسر شوارتز و هاسیبروک (2012) بود. داده ها به وسیله ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون هم زمان تجزیه تحلیل شدند. یافته ها حاکی از آن است که طرح واره های ناسازگار اولیه به صورت منفی بر ملاک های همسرگزینی تأثیرگذار است. بر اساس نتایج پژوهش با کاهش طرح واره های ناسازگار اولیه، میزان کیفیت معیارهای همسرگزینی افزایش می یابد.کلیدواژه ها: ازدواج، طرح واره های ناسازگار اولیه، معیارهای همسرگزینی

Investigating the effect of initial incompatible schemas on the criteria of choosing a spouse in single men at the age of 20-35 (marriage age)

This research was conducted with the aim of investigating the effect of initial incompatible schemas on the criteria of choosing a spouse in single men at the age of 20-35 (marriage age). In terms of method, the present research is a correlational descriptive research. The statistical population includes unmarried men aged 20-35 (marriage age) of Melair city in 1400, from which 200 people were selected as a sample by random cluster sampling. The research tools included Yang's primary schema questionnaire (1999) and Schwartz and Hassibrook's (2012) spouse selection criteria questionnaire. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis. The findings indicate that initial incompatible schemas have a negative effect on the criteria for choosing a spouse. According to the results of the research, with the reduction of initial incompatible schemas, the quality of mate selection criteria increases

تبلیغات