چکیده

اگر اسطوره را در رویکردهای متنوع اسطوره شناسی مد نظر قرار دهیم، خواهیم دید که اسطوره اولاً واجد کارکردی در فرهنگ، جامعه، ذهن یا روان انسان یا انسان ها است؛ ثانیاً واجد جنبه ای جمعی است؛ ثالثاً با وضعیت ناخودآگاه یا پیشاآگاهی مرتبط است و رابعاً جنبه ای تجویزی دارد. این مشخصات موجب می گردد که هستی شناسی اجتماعی بستر مناسبی برای تحلیل اسطوره باشد. با تکیه بر آرای امثال سرل و تائوملا، اسطوره با این توصیف می تواند حقیقتی نهادی لحاظ شود. با این همه، رویکرد غالب در هستی شناسی اجتماعی در فلسفه تحلیلی متاخر همه حقایق نهادی را محصول حیث التفاتی فردی یا جمعی می داند. استدلال خواهم کرد که ویژگی ارتباط اسطوره با ناخودآگاه، همه شاخه های رویکرد غالب هستی شناسی اجتماعی را به چالش می کشد و ناکامی آنها را در تحلیل اسطوره به مثابه حقیقتی نهادی نشان می دهد.  

Myth, Social Ontology, and The Problem of Intentionality

Regarding the characteristics of myth in various mythological approaches, it is evident that myth functions in the culture, society, mind, or psyche of human beings, has a collective aspect, is connected to an unconscious or preconscious state, and finally has a normative dimension. These characteristics make social ontology an appropriate place for the analysis of myths. Following the ideas of some social ontologists such as Searl or Tuomela, myth can be considered an institutional fact. However, according to the dominant approach in social ontology in the contemporary analytic tradition, all institutional facts are implicated by individual or collective intentionality. We argue that the peculiarity of myth’s connection with the unconscious state challenges all subcategories of the dominant approach in contemporary social ontology; hence, a shortcoming of the dominant approaches in analyzing myth as an intuitional fact.  
Myth,Social Ontology,Intentionality,Unconscious State,

تبلیغات