تحلیل بینامتنی معماری: نقد اسطوره شناختی ساختمان مرکزی CCTV و میدان یادبود World Trade Center بر اساس نظریه دیوید بیدنی
آرشیو
چکیده
در دهه های اخیر، معماری معاصر شاهد تحولاتی بوده که فراتر از طراحی سنتی حرکت کرده و به مفاهیم فرهنگی و اجتماعی پاسخ می دهد. دو نمونه برجسته این تحولات، ساختمان CCTV در پکن و میدان یادبود World Trade Center در نیویورک هستند. ساختمان CCTV با طراحی ساختارشکن و هندسه پیچیده خود نمادی از معماری آینده نگر چین است و تأثیرات رسانه ای و پیشرفت های تکنولوژیک این کشور را بازتاب می دهد. میدان یادبود World Trade Center نیز با استفاده از فضای خالی، به بازنمایی فقدان و تأثیرات عاطفی حملات 11 سپتامبر پرداخته است. این پژوهش با تحلیل این دو پروژه از منظر نظریه دیوید بیدنی، به بررسی اسطوره ها و نمادهای فرهنگی در معماری معاصر می پردازد. روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از تحلیل توصیفی و تطبیقی است و هدف آن درک ارتباط میان معماری، فرهنگ و تاریخ است. نتایج نشان می دهند که این دو اثر، با استفاده از نمادگرایی و اسطوره پردازی، قادرند مفاهیم فرهنگی و اجتماعی را در بطن معماری مدرن بازآفرینی کنند و به عنوان اسطوره های نوظهور در جوامع خود عمل کنند.Intertextual Analysis of Architecture: A Mythological Critique of the CCTV Headquarters and the World Trade Center Memorial Square Based on David Bidney's Theory
In recent decades, contemporary architecture has seen developments that move beyond traditional design and respond to cultural and social concepts. Two prominent examples of these developments are the CCTV building in Beijing and the World Trade Center Memorial Square in New York. With its disruptive design and complex geometry, the CCTV Building is a symbol of China's futuristic architecture, reflecting the country's media influences and technological advances. The World Trade Center Memorial Square also uses empty space to represent the loss and emotional impact of the September 11 attacks. By analyzing these two projects from the perspective of David Bidney's theory, this research examines myths and cultural symbols in contemporary architecture. The research method is qualitative, using descriptive and comparative analysis, and its purpose is to understand the relationship between architecture, culture and history. The results show that these two works, using symbolism and mythology, are able to recreate cultural and social concepts in the heart of modern architecture and act as emerging myths in their societies.
Mythological criticism, semiotics, CCTV, Rem Koolhaas, Peter Eisenman