آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

زمینه و هدف: بیع خون یکی از مسائل مستحدثه است که مربوط به عصر حاضر می باشد. بنابراین حکم آن به صورت صریح در شرع مشخص نشده است هدف مقاله حاضر بررسی کالاانگاری خون و بیع آن از منظر فقه و حقوق است. مواد و روش ها: مقاله حاضر نظری و روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. مواد و روش تحلیل داده ها نیز کیفی است و از فیش برداری در گردآوری مطالب و داده ها استفاده شده است. ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد ابتدا بر اساس دیدگاه بسیاری از فقها هرگونه معامله ای که موضوع آن اشیاء نجس از جمله خون، باشد حرام و باطل بوده است. اما اکنون به عنوان یکی از مسائل مستحدثه حکم به حلال بودن خرید و فروش خون داده شده است، چرا که دارای منافعی هم چون نجات جان انسان هاست و این منفعت حلال فراگیر است و هم اکنون در جامعه انسانی به عنوان یک منفعت کاملاً پذیرفته شده مطرح است، بنابراین خرید و فروش خون حلال است. نتیجه: نتیجه اینکه در حال حاضر، خون مانند اعضای بدن انسان مالیت داشته و جداسازی آن برای انتقال به دیگری در موارد ضرورت و گرفتن عوض در برابر آن جایز شمرده شده است. مالکیت نداشتن انسان بر اعضای خود نیز نمی تواند مانع بیع باشد؛ زیرا سلطنت داشتن او بر اعضا در صحت بیع کفایت می کند.

Commodification of blood and its sale from the point of view of jurisprudence and law

Background and purpose: Selling blood is one of the emerging issues related to the present era. Therefore, its ruling has not been explicitly specified in the Sharia, the purpose of this article is to examine the commodification of blood and its sale from the point of view of jurisprudence and law.   Materials and Methods: This article is a theoretical and descriptive analytical research method. The materials and methods of data analysis are also qualitative, and data collection was used in the collection of materials and data.. Ethical Considerations: In this article, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are respected. Findings: The findings showed that according to many jurists and jurisprudential sources, any transaction involving impure objects, including blood, is invalid or at least haram. But what is mentioned in the noble traditions and verses does not indicate the absolute sanctity of using blood. In addition, at that time, there was no use for blood other than eating. Result: The result is that At the moment,Blood is valuable like human body parts, and it is permissible to separate it to transfer it to someone else in cases of necessity and to exchange it for it, but it is not possible to compel the debtor to sell his body parts to fulfill his religion or to perform this act by force of the ruler. ; Because human body parts are not considered as personal property.

تبلیغات