چکیده

یکی از مسائل مهم مورد ابتلا در مباحث طهارت، غسل است که صحت یا عدم صحت انجام دادن غسل در سرانجام صحیح یا باطل بودن اعمال عبادی نقش دارد. در میان غسل ها، غسل نفاس ویژه بانوان است که احکام و موضوعاتش از مباحث مهم فقهی است که در این مورد میان فقهای امامیه و مذاهب اربعه مورد اختلاف واقع شده است. از این رو در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی مبانی فقهی مذاهب خمسه در خصوص غسل نفاس مورد بررسی قرار گرفته است. از مهم ترین نتایج به دست آمده آن است که در ویژگی های خون نفاس و مبدأ آن بین مذاهب خمسه ظاهراً اختلاف نظر وجود دارد و امامیه به اولین جزء از طفل در وقت وضع حمل یا بعد از آن را خون نفاس می داند اما بعضی از مذاهب اهل سنت نفاس را خون خارج شده پس از ولادت فرزند می دانند و طبق مذاهب خمسه خون نفاس حداقلی ندارد. اما درحداکثر نفاس طبق دیدگاه امامیه 10 روز، حنابله و حنفیه 40 روز می باشد و شافعیه و مالکیه 60 روز را قبول دارند و تمام مذاهب به جز مذهب مالکیه خونی که زن قبل از ولادت فرزند می بیند نفاس نیست. همچنین اگر زن زایمان کرد و خونی ندید امامیه و حنابله معتقدند در این حال غسل واجب نیست اما شافعیه، حنفیه و مالکیه قائل به وجوب غسل هستند.

Evaluation of documentation of Ghusl Nifas in Imami jurisprudence and Arbaa schools of thought

Ghusl is one of the most important issues in the discussion of purity. The correctness or inaccuracy of performing Ghusl plays a role in the correctness or invalidity of the acts of worship. Among the ghusls, the postpartum bath is special for women, whose rulings and topics are important jurisprudential issues, which have been disputed among the jurists of the Imamiyyah and Arbaa schools of thought. Therefore, in this article, the jurisprudential foundations of the Khamsa religions regarding Ghusl Nifas have been investigated with a descriptive and analytical method. One of the most important results obtained is that there is apparently a difference of opinion between the Khamsa schools regarding the characteristics of postpartum blood and its origin, and the Imamiyyah considers the first part of the child at the time of conception or after it to be postpartum blood, but some Sunni schools of thought It is considered to be the blood removed after the birth of a child, and according to Khamsa schools, there is no minimum amount of postpartum blood. However, according to the view of the Imamiyyah, the maximum period of nifas is 10 days, the Hanabila and Hanafiyyah 40 days, and Shafiyyah and Malikiyya accept 60 days, and all the religions except Malikiyya believe that the blood that a woman sees before giving birth is not nifas. Also, if a woman gives birth and does not see blood, Imamiyyah and Hanbali believe that ghusl is not obligatory in this case, but Shafiyyah, Hanafiyyah and Malikiyyah believe that ghusl is obligatory.

تبلیغات