طراحی و تبیین مدل توپوگرافی ذهنی با تکیه بر برندینگ شهری (مطالعه موردی بر روی شهر مشهد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در پژوهش حاضر، با هدف دستیابی به طراحی مدل توپوگرافی ذهنی برندینگ شهری از روش پدیدارشناسی استفاده شده است که مبنای اصلی جمع آوری اطلاعات در این روش، انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با افراد آگاه و متخصصان در حیطه موضوعی موردنظر است. نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش، نمونه گیری نظری با استفاده از روش های غیر-احتمالی هدفمند بوده است که بر مبنای آن، و بر اساس اشباع نظری12 مصاحبه با خبرگان و مدیران ارشد شهری صورت گرفت. پس از انجام مصاحبه ها و جمع آوری اطلاعات، کدهای به دست آمده در بخش های مختلف، با استفاده از رهیافت نظام مند پدیدارشناسی ، تجزیه وتحلیل شده که به عنوان مناسب ترین روش برای شناخت عمیق تجربه و معنای یک مفهوم پیچیده و چند بعدی دراین پژوهش مطرح است. از طرفی به منظور درک محتوای کلی، تمامی داده های نوشته شده مربوط به مصاحبه ها مرور و سپس متن هر مصاحبه به طور مجزا از یکدیگر تایپ و در قالب نرم افزار MAXQDA پیاده سازی شدند. هرکدام از این شرایط و عوامل تشکیل دهنده مدل دارای متغیرها و مقوله هایی هستند که توجه به آن ها تحقق هدف نهایی ارتقا برندینگ شهری را موجب می شود. بعلاوه یافته های این پژوهش با ارائه ابعاد و مؤلفه های توسعه برندینگ شهری در قالب مدل پارادایمی مبتنی بر پدیدارشناسی می تواند مبنای تشکیل توپوگرافی ذهنی و زمینه ساز ایجاد اشتغال و رونق بخش مدیریت بخش شهری باشد.Designing and explaining the mental topography model based on urban branding (a case study on the city of Mashhad)
In the current research, with the aim of achieving the design of the mental topography model of urban branding, the phenomenological method has been used, and the main basis for collecting information in this method is conducting semi-structured interviews with knowledgeable people and experts in the desired subject area. The sampling used in this research was theoretical sampling using non-probability methods, based on which, and based on theoretical saturation, 12 interviews were conducted with experts and senior city managers. After conducting interviews and collecting information, the codes obtained in different sections have been analyzed using a systematic phenomenological approach, which is considered the most appropriate method for in-depth understanding of the experience and meaning of a complex and multidimensional concept in this research. On the other hand, in order to understand the general content, all the written data related to the interviews were reviewed and then the text of each interview was typed separately and implemented in the MAXQDA software format. Each of these conditions and factors that make up the model have variables and categories that pay attention to them to achieve the ultimate goal of promoting urban branding. In addition, the findings of this research, by presenting the dimensions and components of the development of urban branding in the form of a paradigm model based on phenomenology, can be the basis for the formation of mental topography and the basis for the creation of employment and the prosperity of the urban management sector.