آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

روابط چین و ایران به عنوان دو تمدن باستانی و تاثیرگذار در منطقه از قدمت و اهمیت بالایی برخوردار است.ایران و چین به دنبال حملات مغول و تشکیل امپراتوری مغول، جزئی از قلمرو آن ها درآمدند و با تاسیس سلسله های مغولی ایلخانی در ایران، و یوان در چین، روابط گسترده ی سیاسی، تجاری و فرهنگی میان آن ها آغاز شد که در این میان، روابط فرهنگی دولت، بسیار گسترده تر و چشمگیر تر می باشد. گسترش روابط فرهنگی ایران و چین در سایه ی حمایت و سیاست های باز حاکمان، امرا و تشویق وزرا از یک سو، رفت و آمد افراد، مهاجرت صنعت گران، هنرمندان و حضور مسلمانان در قلمرو مغولان از سوی دیگر، تاثیراتی را در عصر ایلخانی به دنبال داشت. این تاثیرات در هنرهای تزیینی و تحولات آن بسیار قابل اهمیت می باشد.این مقاله بر آن است با استفاده از روش تحقیق تاریخی که مبتنی بر دو خصیصه توصیفی و تحلیلی است و با تکیه بر منابع کتابخانه ای و نیز با طرح این سوال؛ روابط فرهنگی ایران و چین در عصر ایلخانی چگونه شکل گرفت چه تحولی در نقش مایه ها و سبک های هنرهای تزیینی عصر ایلخانی ایجاد شد؟به بررسی تحول هنرهای تزئینی عصر ایلخانان با تاثیر پذیری از روابط فرهنگی ایران و چین در قالب نقش و سبک های هنری می پردازد. از نتایج به دست آمده از این پژوهش می توان به، تحول و تکامل در هنر نقاشی، سفال گری و پارچه بافی به ویژه در زمینه های سبک، نقش، رنگ و در نهایت

Investigating the evolution in the role of artistic materials and styles of the decorative arts of the Ilkhanate era with the influence of the cultural relations between Iran and China

The relations between China and Iran as two ancient and influential civilizations in the region are very old and important. After the Mongol attacks and the formation of the Mongol Empire, Iran and China became a part of their territory and with the establishment of the Mongol Ilkhani dynasties in Iran, and Yuan in China, extensive political, commercial and cultural relations between them began, among which the cultural relations of the government are much wider and more impressive. The expansion of cultural relations between Iran and China under the shadow of the support and open policies of the rulers, rulers and encouragement of the ministers on the one hand, the movement of people, the migration of industrialists, artists and the presence of Muslims in the territory of the Mongols on the other hand, had an impact in the Ilkhanid era. had These effects are very important in the decorative arts and its developments. This article is based on the historical research method which is based on two descriptive and analytical characteristics and by relying on library sources and also by posing this question; How did the cultural relations between Iran and China take shape during the Ilkhanate era? What changes were made in the role of the decorative arts of the Ilkhanate era? To examine the evolution of the decorative arts of the Ilkhanate era with the influence of the cultural relations between Iran and China in the form of artistic roles and styles.

تبلیغات