تحلیل جغرافیایی الگوهای مصرف هنری و ادبی در بین طبقات شغلی با رویکرد جامعه شناختی در راستای برنامه ریزی منطقه ای، مطالعه موردی: ستاد وزارت امور اقتصادی و دارایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در دنیای معاصر، مصرف کالاهای فرهنگی و هنری با توجه به تنوع محصولات و کالاها به بخش مهمی از زندگی روزانه مردم تبدیل شده و به اعتقاد برخی محققان بخش اساسی و جدایی ناپذیر زندگی انسان ها شده است. لذا در بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی هر جامعه ای باید نوع مصرف فرهنگی و محتوای سلیقه های هنری و ادبی گروه های مختلف جامعه مورد بررسی جامعه شناختی قرار گیرد تا کالاهای فرهنگی و ادبی براساس سلیقه های موجود هنری و ادبی تولید و عرضه شود. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش به تحلیل الگوهای مصرف هنری و ادبی در بین طبقات شغلی ستاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با رویکرد جامعه شناختی پرداخته است. نوع پژوهش با توجه به ماهیت کاربردی و براساس روش تحلیلی- پیمایشی بوده است. نتایج نشان داد در بین مصارف هنری( ادبی، سینمایی و موسیقیایی)، مصرف موسیقیایی پاسخگویان بیشتر از دیگر مصارف ادبی و هنری است. 41 درصد از پاسخگویان همیشه (هر روز) موسیقی گوش می دهند. در صورتی که کمتر از ده درصد(7.7 درصد) از پاسخگویان همیشه و هر روز روزنامه یا مجله فرهنگی و هنری مطالعه می کنند. 28.4 درصد به ندرت(ماهی یکبار) کتاب های غیر درسی (رمان، داستان، شعر و ...) را می خوانند. در بین مصارف ادبی، ترجیح پاسخگویان به خواندن کتاب های علمی و در مرتبه بعد کتاب شعر است. در بین طبقات شغلی، افراد با طبقه شغلی بالاتر (ارشد و دکتری) بیشتر کتاب ها و یا رمان های تاریخی و سیاسی را برای خواندن ترجیح می دهند. در مصرف موسیقی تمایز قابل توجهی بین طبقات شغلی وجود دارد.Geographical analysis of artistic and literary consumption patterns among occupational classes with a sociological approach in line with regional planning, case study: Headquarters of the Ministry of Economic Affairs and Finance
In the contemporary world, the consumption of cultural and artistic goods has become an important part of people's daily life due to the variety of products and goods, and according to some researchers, it has become an essential and inseparable part of human life. Therefore, in examining the social and cultural factors of any society, the type of cultural consumption and the content of the artistic and literary tastes of different groups of society should be sociologically examined so that cultural and literary goods are produced and offered based on the existing artistic and literary tastes. Therefore, considering the importance of the subject, this research has analyzed the patterns of artistic and literary consumption among the occupational classes of the headquarters of the Ministry of Economic Affairs and Finance with a sociological approach. The type of research was based on the applied nature and based on the analytical-survey method.The results showed that among the artistic uses (literary, cinematographic and musical), the respondents' musical consumption is more than other literary and artistic uses. 41% of the respondents always (every day) listen to music. If less than ten percent (7.7%) of the respondents always and every day read cultural and artistic newspaper or magazine. 28.4 percent rarely (once a month) read non-curricular books (novels, stories, poems, etc.). Among the literary uses, respondents prefer to read scientific books, followed by poetry books. Among the job classes, people with higher job class (senior and PhD) mostly prefer historical and political books