ارزشیابی برنامه درسیِ دوره متوسطه دوم در جهت پرورش تفکر خلاق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
طراحی برنامه درسی به شیوه ی سنّتی (موضوع مدار) با کاستی ها و مشکلات عدیده ای همراه است. مثلا بی توجهی به شخصیت، نیازها و رغبت های یادگیرندگان، عدم انطباق با واقعیت های زندگی فردی و گسیختگی بخش های گوناگون برنامه درسی را می توان نام برد. این برنامه ها موضوعاتی را آموزش می دهند که مجزا هستند و موجب احساس بی ربطی، بیهودگی و گاهی حتی سردرگمی در دانش آموزان می شود. بنابراین مبحث تلفیق در دهه های اخیر با فراوانی و شدت بیشتری، در حوزه ی برنامه ی درسی، مطرح شده و به عنوان متغیری جدید هم افق های تازه ای را در مسیر تحول و تغییر پارادایم برنامه ی درسی قرار داده و هم بر پیچیدگی های نظری و عملی رشته افزوده است. پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی برنامه درسی تلفیقی در جهت پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان متوسطه دوم صورت گرفت. براساس یافته های پژوهش، مفاهیمی که با توجه به چهار بٌعد الگو مورد تأکید متخصصان برنامه ریزی درسی و دبیران قرار گرفت. به نظر می رسد الگوی طراحی شده در چهار بٌعد هدف، محتوی، فعالیت های یادگیری و ارزشیابی در دوره دوم متوسطه با توجه به نتایج حاصل از مرور نظام مند منابع و متون تخصصی و همچنین تحلیل محتوای کیفی، دارای کارآیی و اثربخشی بوده و از پیش بینی کنندگی مناسبی برای پرورش تفکر خلاق در مدارس متوسطه برخوردار باشد.Evaluation of the curriculum of the second secondary course in order to cultivate creative thinking
Curriculum design in a traditional way (subject-oriented) is associated with many shortcomings and problems. For example, neglecting the personality, needs and desires of learners, non-compliance with the realities of individual life, and discontinuity of various parts of the curriculum can be mentioned. These programs teach subjects that are separate and cause students to feel irrelevant, futile and sometimes even confused. Therefore, the topic of integration has been raised in the field of curriculum in recent decades with more frequency and intensity, and as a new variable, it has placed new horizons in the path of evolution and change of the curriculum paradigm, and has added to the theoretical and practical complexities of the field. The present research was conducted with the aim of presenting a consolidated curriculum model for the development of creative thinking in secondary school students. Based on the findings of the research, the concepts that were emphasized by curriculum experts and teachers according to the four dimensions of the model. It seems that the model designed in the four dimensions of goal, content, learning and evaluation activities in the second year of high school, according to the results of a systematic review of specialized sources and texts as well as qualitative content analysis, has efficiency and effectiveness and has already To have a suitable vision for cultivating creative thinking in secondary schools.