بررسی میزان رضایتمندی گردشگران از تجربه ایرانگردی و تأثیر وفاداری به برند مقصد بر رضایتمندی آن ها: یک مطالعه کمی در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی رضایتمندی گردشگران درمورد مقبولیت جایگاه ایرانگردی و وفاداری برند مقصد گردشگری است.جامعه آماری تحقیق آن دسته از گردشگران خارجی هستند که در 1401 به شهر بندرعباس سفرکرده اند. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری تصادفی ساده از گردشگران خارجی در شهربندرعباس و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. با توجه به این که حجم جامعه نامعلوم میباشد از فرمول کوکران به منظور تعیین حجم نمونه استفاده شده است که عدد 385 بدست آمده است. نمونه ها به روش خوشه ای از مراکز مختلف توریستی از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید.تحقیق از نظر اهداف کاربردی و از نظر ماهیت کمی و پیمایشی است.. گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای و میدانی انجام شد. ابزارهای جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های محقق ساخته حاصل از مصاحبه نیمه ساختار یافته است.روش تجزیه و تحلیل داده ها ازآمارهای توصیفی و از آماره t در نرم افزارspss و مدل معادلات ساختاری در نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است گردشگران از تجربه ایرانگردی رضایت کافی را داشتند و همچنین که مکان اقامت، برخورد عمومی مردم،مبلمان شهری ، رعایت قوانین و مقررات رانندگی، احترام به حقوق دیگ ران، نظافت شهر مقصد گردشگری زیر ساخت های با کیفیت ،امنیت جانی ،جذابیتهای گردشگری ،تسهیلات خرید ،داشتن مزیت نسبت به سایر مناطق ،تأثیر معنی داری بر مقبولیت جایگاه ایران در بین کشورها و وفاداری به برند ایران بعنوان مقصد گردشگری دارد( 001/0 > P).Investigating the level of tourists' satisfaction with Iran tourism experience and the effect of destination brand loyalty on their satisfaction: a quantitative study in Iran
The main purpose of this article is to investigate the satisfaction of tourists regarding the acceptability of Iran tourism and the brand loyalty of the tourism destination. The data required for this research was collected by a simple random sampling method from foreign tourists in Bandar Abbas and using a questionnaire. Due to the fact that the size of the population is unknown, Cochran's formula was used to determine the sample size, and the number was 385. The samples were collected from various tourist centers through a questionnaire. The research is applied in terms of objectives and quantitative and survey in nature. Data collection was done in library and field. Data collection tools include researcher-made questionnaires from semi-structured interviews. The data analysis method was descriptive statistics and t-statistics in spss software and structural equation model in PLS software. The obtained results indicate that the tourists were satisfied with the experience of visiting Iran and also that the place of residence, the general attitude of the people, urban furniture, compliance with driving rules and regulations, respect for the rights of others, the cleanliness of the tourist destination city, quality infrastructure, security Jani, tourism attractions, shopping facilities, having an advantage over other regions, have a significant effect on the acceptability of Iran's position among countries and loyalty to the brand of Iran as a tourist destination (P < 0.001).