نقش مدیریت کارآمد منابع جغرفیای انسانی در بانکداری دیجیتالی؛ ارائه الگویی با کاربرد رویکرد آمیخته (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سرمایه انسانی از مهم ترین عامل موفقیت در دنیای جدید سازمان ها است و تجهیز آن به ابزار شایستگی از دغدغه های مدیران صنعت بانکداری در دنیای نوین است. بر این اساس، در این پژوهش به نقش مدیریت کارآمد منابع جغرفیای انسانی در بانکداری دیجیتالی؛ ارائه الگویی با کاربرد رویکرد آمیخته پرداخته می شود. در این مطالعه از روش آمیخته اکتشافی استفاده شد. بخش کیفی به راهبرد تحلیل مضمون و بخش کمی به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه محقق ساخته جهت گردآوری داده ها استفاده شد. مصاحبه ها با 20 نفر از خبرگان حوزه بانکی به صورت گلوله برفی تا مرحله اشباع نظری انجام و تحلیل داده ها در سه مرحله استخراج مفاهیم پایه، سازمان دهنده و فراگیر صورت گرفت. تحلیل داده های کمی به روش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایچ تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که نقش مدیریت کارآمد منابع جغرفیای انسانی در بانکداری دیجیتالی شامل دو بعد عمومی (مهارت های اجرایی و مهارت های ارتباطی)، بعد حرفه ای (مهارت های ادراکی، دانش تخصصی، دانش راهبردی) است. تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه نیز حاکی از برازش و تایید همه مولفه های مدل بود. نقش مدیریت کارآمد منابع جغرفیای انسانی در بانکداری دیجیتالی حاصل از پژوهش حاضر می تواند مبنای اقدامات مدیران در راستای شناسایی و انتخاب سرمایه انسانی و راهکارهای توسعه سرمایه انسانی، آموزش و به کارگیری کارکنان قرار گیرد.The role of efficient management of geographical human resources in digital banking; Presenting a model using a mixed approach
Human capital is one of the most important success factors in the new world of organizations, and equipping it with competence tools is one of the concerns of the managers of the banking industry in the new world. Based on this, in this research, the role of efficient management of geographical human resources in digital banking; Presenting a model using a mixed approach is discussed. Exploratory mixed method was used in this study. The qualitative part was done with thematic analysis strategy and the quantitative part was done with descriptive survey method. In the qualitative part, a semi-structured interview was used, and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire tool was used to collect data. Interviews with 20 banking experts were conducted in a snowball fashion until the theoretical saturation stage and data analysis was conducted in three stages of extracting basic, organizing and comprehensive concepts. Quantitative data analysis was done by structural equation modeling method. The results of data analysis showed that the role of efficient management of geographical human resources in digital banking includes two general dimensions (executive skills and communication skills), professional dimension (perceptual skills, specialized knowledge, strategic knowledge). The analysis of the data obtained from the questionnaire also indicated the fit and approval of all the components of the model.