آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

برندینگ مکانی به دلیل ماهیت ویژه آن، نیازهای متفاوت بهره برداران، فضای کاملاً رقابتی و توانایی آن در تحت تأثیر قرار دادن اولویت های منطقه ای و ملی بسیار پیچیده است. هدف از اجرای این تحقیق، طراحی مدل برندینگ مکانی جهت توسعه گردشگری ورزشی و تفریحی در استان های حاشیه دریای خزر [گلستان، مازندران و گیلان] بوده است. بدین منظور 27 نفر از متخصصین خبره آکادمیک در حوزه های مدیریت ورزشی، گردشگری و برند سازی، مدیران کلان پروژه های ورزشی و تفریحی، مدیران بازاریابی و اقتصادی این کلان پروژه ها، مشاوران طراحی و بهره برداری این پروژه ها، مدیران سازمان گردشگری و اداره کل ورزش و جوانان از استان های حاشیه دریای خزر [گلستان، مازندران و گیلان] به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. از روش تحقیق کیفیِ گرندد تئوری (تئوری زمینه ای) به منظور جمع آوری و تحلیل داده ها استفاده شد؛ بدین صورت که رویکرد نظام مند نظریه پردازی در سه مرحله انجام شده است: 1) مرحله کد گذاری باز، 2) مرحله کد گذاری محوری و 3) مرحله کد گذاری انتخابی. همچنین الگوی مورد نظر تحقیق، بر اساس مدل اشتراوس و کوربین در 6 بخش طراحی شد که عبارتند از: 1) شرایط علی، 2) شرایط زمینه ای، 3) شرایط مداخله گر (موانع)، 4) زمینه اصلی، 5) راهبردها و 6) پیامد ها. نتیجه کلی تحقیق نشان داد که این مدل را می توان برای ارزیابی و سنجش کلان پروژه های ورزشی و تفریحی جهت توسعه توریسم ورزشی در مناطق مختلف کشور به کار برد.

Designing a place branding model for the development of sport and recreational tourism in northern Iran

Place branding is complex because of its special nature, diverse users' needs, the highly competitive atmosphere, and its ability to influence regional and national priorities. The purpose of this study was to design a place branding model for the development of sport and recreational tourism in northern Iran. For this purpose, 27 academic experts in the fields of sports management, tourism and branding, managers of sports and recreation mega- projects, marketing and economic managers of these projects, consultants for the design and operation of these projects, managers of the tourism and sport and youth organization and from Caspian Sea provinces were selected as the research sample. Grounded theory method (a qualitative form) was used to collect and analyze data. In this way, the systematic approach to theorizing is carried out in three stages: 1) open coding phase, 2) axial coding phase and 3) selectable coding phase. The model was also designed according to the Strauss and Corbin model in 6 sections which include: 1) Causal Conditions, 2) Context, 3) Barriers, 4) Facilitators, 5) Strategies and 6) Consequences. The overall result of the research showed that this model can be used to evaluate and measure sports and recreational mega projects for the development of sport tourism in different regions.

تبلیغات