طراحی و تبیین مدل چابک سازی منابع انسانی در سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه ریزی منطقه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل چابک سازی منابع انسانی در سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه ریزی منطقه ای انجام شده است. نوع پژوهش از نظر هدف، توسعه ای و از لحاظ نتیجه، کاربردی است و از لحاظ نوع داده ها کیفی و کمی است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل 15 نفر از خبرگان علمی و صاحب نظران حوزه مدیریت منابع انسانی و مدیران سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بود که با روش نمونه گیری غیر احتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی شامل کلیه کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی ایران با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به تعداد 1404 نفر بودند که با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه302 نفر تعیین شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبه ها از طریق بازآزمون تایید شد و روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تایید شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی شامل تحلیل مضمون(تم) و در بخش کمی نیز مدل سازی معادلات ساختاری، جهت اعتبارسنجی مدل بود. یافته های پژوهش حاکی از شناسایی مدل چابک سازی منابع انسانی در قالب محرک های چابک سازی منابع انسانی، اجزای عملیاتی چابک سازی منابع انسانی، استراتژی های چابک سازی منابع انسانی و پیامدهای آن است. نتایج تحلیل های کمی نیز موید معنی-داری ارتباط بین شاخص ها و مولفه های مدل می باشد که این روابط در سطح آلفای 0.05 معنی دار است.Designing and explaining the human resource agility model in the Ports and Maritime Organization of the Islamic Republic of Iran in line with regional planning.
The current research was conducted with the aim of designing and explaining the human resource agility model in the Ports and Maritime Organization of the Islamic Republic of Iran. The type of research is developmental in terms of purpose and practical in terms of results, and it is qualitative and quantitative in terms of the type of data. The statistical population of the research in the qualitative part included 15 scientific experts and experts in the field of human resources management and managers of the Ports and Maritime Organization of the Islamic Republic of Iran, who were selected by a non-probability, judgmental and purposeful sampling method, and in the quantitative part, it included all employees. There were 1404 people in Iranian Ports and Maritime Organization with master's and doctorate degrees, according to Cochran's formula, the sample size was determined to be 302 people and they were selected using stratified random sampling. The data collection tools in the qualitative part included semi-structured interviews, and in the quantitative part, researcher-made questionnaires. The validity of the interviews was confirmed through retesting, and the content validity of the quantitative part of the questionnaire was also confirmed by experts. The method of data analysis in the qualitative part included theme analysis and in the quantitative part structural equation modeling in order to validate the model. The findings of the research indicate the identification of the human resources agility model in the form of human resources agility drivers, human resources agility operational components, human resources agility