حدود مسئولیت مدنی مؤسسات و انجمنهای رده بندی منطقه ای در ایران و انگلستان با نگاهی به رویه قضایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
انجمن های رده بندی با این هدف تاسیس می شوند تا خدماتی را به منظور تامین امنیت کشتی، جان و مال افراد و محیط زیست در دریا فراهم کنند. از همین روست که «مسئولیت مدنی» موسسات رده بندی اهمیت پیدا می کند. مقاله حاضر، که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است، به یافته های زیر دست یافته است: سیستم قضایی در کشورانگلستان قائل به عدم مسئولیت مدنی است ؛ دوم اینکه در ایران رویه و قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد اما با بررسی قراردادهای بین مؤسسات رده بندی و مالکین کشتی ها می توان به این نتیجه پی برد که در قرارداد هر دو طرف مسئولیتی را بر عهده می-گیرند و اما نکته حائز اهمیت که در این پژوهش مورد تدقیق و تاکید محقق بوده این است که موسسات رده بندی در تفاهم نامه های منعقده با سازندگان یا مالکان کشتی دقیقا این شرط را متذکر می شوند که حتی در فرض اثبات قصور ، غفلت و اشتباهات عوامل موسسه در وقوع حادثه ، موسسه نهایتا مبلغی تا محدوده دوبرابر حق الزحمه دریافتی بابت خدمات رده بندی را پرداخت مینماید ؛ و خسارات مازاد بر این مبلغ با وجود این شرط تحدیدی بدون جبران باقی می ماند .بر اساس مسئولیت قراردادی قطعا خسارات وارده پوشش داده نمی شود پس به پیشنهاد محقق بایستی مازاد بر خسارات قراردادی را با ماهیت مسئولیت مدنی به معنای اخص آن مطالبه کرد پس اقامه دعوی بر اساس ضمان قهری نیازمند اثبات ارکان آن می باشد .Limits of civil liability of institutions and regional classification associations in Iran and England with a look at judicial procedure
Classification societies are established with this purpose to provide services to ensure the safety of ships, life and property of people and the environment at sea. That's why the "civil responsibility" of institutions finds an important rating. The current article, which is done in a descriptive-analytical way, has reached the following findings: The judicial system in England believes in the lack of civil responsibility. Second, there is no special procedure and law in this field in Iran, but by examining the contracts between classification institutions and ship owners, they can come to the conclusion that both parties are responsible in the contract, but this is an important point. . In this research, it has been verified and emphasized that the classification institutions in the memorandums concluded with the builders or ship owners mention exactly this condition that even in the assumption of proving negligence, negligence and the factors of the institution's factors in the accidents, the institution. Finally, he will pay an amount up to twice the fee received for classification. And damages in excess of this amount have remained uncompensated despite this limitation condition. A claim based on compulsory guarantee requires proof of its elements and according to the general laws of this institution, it requires careful investigation. And in England, the judicial system believes that institutions only have the duty of providing advice and giving suggestions.