آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

زمینه و هدف: در جامعه ایران، زنان نقش مهم و در حال گسترشی در زمینه کسب و کارها ایفا کرده ولی همیشه یکسری موانع برای فعالیت زنان به ویژه در جوامع روستایی در ایران وجود داشته است. لذا، این پژوهش به دنبال شناسایی موانع توسعه کارآفرینی زنان روستایی- در روستاهای گردشگرپذیر یاسوج بوده است.روش بررسی: پژوهش حاضر بر مبنای نوع تحقیق، کاربردی و روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. جهت گردآوری اطلاعات و داده ها از روش های کتابخانه ای و میدانی مصاحبه و پرسشنامه  استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش زنان روستاهایی گردش پذیر یاسوج (بخش مرکزی) می باشند برای تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS 26 و Minitab استفاده شد. برای بررسی ویژگی های پاسخ دهندگان (زنان روستاهای گردشگرپذیر یاسوج) از آمار توصیفی (درصد، فراوانی) و برای بررسی موانع کارآفرینی زنان روستاهای گردشگرپذیر یاسوج از آمار استنباطی (t تک نمونه ای) و برای تعیین تفاوت اثراگذاری موانع کارآفرینی در این روستاها از آزمون ANOVA استفاده شد.یافته ها و نتیجه گیری:نتایج نشان از تأثیرگذاری هریک از شاخص های مورد بررسی (فرهنگی-اجتماعی، فردی-خانوادگی، اقتصادی، مدیریتی-ترویجی و محیطی-زیرساختی) دارد. نتایج مقایسه میانگین ها نشان می دهد که نتایج آزمون معنی دار بوده و تفاوت معنی داری بین شاخص های موانع کارآفرینی زنان روستایی (فرهنگی-اجتماعی، فردی-خانوادگی، اقتصادی، مدیریتی-ترویجی و محیطی-زیرساختی) در روستاهای گردشگرپذیر یاسوج وجود دارد.

Analyzing the barriers to the development of rural women's entrepreneurship (case study: touristic villages of Yasouj)

Background and Aim: In Iranian society, women have played an important and expanding role in the field of business, but there have always been a series of obstacles for women's activities, especially in rural communities in Iran. Therefore, this research sought to identify the obstacles to the development of rural women's entrepreneurship in the touristic villages of Yasouj.Methods and Material: The current research is based on the type of applied research and descriptive-analytical research method. In order to collect information and data, library and field methods, interviews and questionnaires were used. The statistical population of this research are women from Yasouj villages (central part) and SPSS 26 and Minitab software were used to analyze the findings. To investigate the characteristics of the respondents (women of touristic villages of Yasouj) from descriptive statistics (percentage, frequency) and to investigate the barriers to entrepreneurship of women of touristic villages of Yasouj from inferential statistics (one-sample t) and to determine the difference in the effectiveness of barriers to entrepreneurship in ANOVA test was used in these villages.Results and Discussion: The results show the influence of each of the investigated indicators (cultural-social, individual-family, economic, managerial-promotional and environmental-infrastructural). The results of comparing the averages show that the results of the test are significant and there is a significant difference between the indicators of barriers to rural women's entrepreneurship (cultural-social, individual-family, economic, managerial-promotional and environmental-infrastructural) in the villages There is Yasouj tourist attraction.

تبلیغات