شناسایی مهم ترین استراتژی توسعه گردشگری عشایری (مطالعه موردی: استان فارس) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
جامعه عشایر ایران به واسطه تغییر و تحولات سال های اخیر، در زمینه های مختلف با چالش های نسبتاً جدی مواجه شده، به گونه ای که در بعضی از مناطق کشور جمعیت عشایر به شدت در حال کاهش است. در راستای کاهش مشکلات فزاینده جامعه عشایری، از گردشگری به عنوان یک راهبرد جدید در راستای نیل به توسعه پایدار یاد می شود. از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی استراتژی بهینه در راستای توسعه گردشگری عشایر می باشد که به صورت مطالعه موردی در استان فارس (دارای بیشترین جمعیت عشایر در ایران) انجام گرفته است. روش حاکم بر این مطالعه، رویکرد توصیفی تحلیلی و ابزار اصلی برای گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است که توسط 15 نفر از افراد صاحب نظر تکمیل شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از مدل SWOT استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد وزن نهایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شناسایی شده به ترتیب 3/052، 3/049، 3/252 و 0/344، بوده و در مجموع عوامل بیرونی مؤثر بر توسعه گردشگری عشایر بر عوامل درونی غلبه دارند. نتایج حاصل از شناسایی استراتژی بهینه در راستای توسعه گردشگری عشایر در استان فارس نشان داد استراتژی تهاجمی (SO) به عنوان مناسب ترین استراتژی شناسایی شده و برای توسعه گردشگری عشایر، باید تأکید اصلی بر روی نقاط قوت درونی و فرصت های بیرونی باشد.متن
Identifying the most important strategy for the development of nomadic tourism (case study: Fars province)
Due to the changes and developments of recent years, the nomadic society of Iran has faced relatively serious challenges in various fields, so that in some regions of the country, the nomadic population is drastically decreasing. In order to reduce the increasing problems of nomadic society, tourism is mentioned as a new strategy in order to achieve sustainable development. Therefore, the main goal of the current research is to identify the optimal strategy for the development of nomadic tourism, which was conducted as a case study in Fars province (which has the largest nomadic population in Iran). The method governing this study is the descriptive-analytical approach, and the main tool for data collection is a researcher-made questionnaire that was completed by ۱۵ experts. SWOT model has been used to analyze the data. The results of the research showed that the final weight of identified strengths, weaknesses, opportunities and threats was ۳.۰۵۲, ۳.۰۴۹, ۳.۲۵۲ and ۰.۳۴۴, respectively and in total, the external factors affecting the development of nomadic tourism prevail over the internal factors. The results of the identification of the optimal strategy for the development of nomadic tourism in Fars province showed that the offensive strategy (SO) has been identified as the most appropriate strategy and for the development of nomadic tourism, the main emphasis should be focused on internal strengths and external opportunities.