آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

مقدمه: افراد دارای معلولیت به عنوان بزرگ ترین اقلیت جهانی با چالش های متعددی در زمینه دسترسی به حقوق برابر، به ویژه «حق بر شهر»، مواجه هستند. این مقاله با تمرکز بر شهر تهران، به بررسی موانع مختلفی که افراد دارای معلولیت در استفاده از فضاها و خدمات شهری با آن روبه رو هستند، می پردازد. موانع فیزیکی، مانند عدم مناسب سازی معابر، موانع اجتماعی نظیر نگرش های تبعیض آمیز و موانع اقتصادی و فرهنگی، این افراد را از بهره مندی کامل از حقوق شهروندی خود محروم می کنند. با مرور نظریات اجتماعی از جمله نظریه مدل اجتماعی معلولیت و مفهوم «حق بر شهر» هانری لوفور، این مقاله بر اهمیت طراحی فضاهای شهری عادلانه و مشارکت همه شهروندان، از جمله افراد معلول، در تصمیم گیری های شهری تأکید دارد. هدف اصلی، تبیین ضرورت ایجاد شهری فراگیر است که در آن تمامی شهروندان، فارغ از توانایی های جسمی، از حقوق و امکانات یکسان بهره مند شوند.مواد و روش هااین مقاله از یک رویکرد ترکیبی استفاده می کند و در دو مرحله به جمع آوری و تحلیل داده ها می پردازد.مرحله اول: جمع آوری و تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش مصاحبه عمیق انجام شده است. مشارکت کنندگان بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و جامعه آماری شامل نخبگان، صاحب نظران علمی و اجرایی و جامعه معلولان شهر تهران است. در مجموع، ۲۷ مصاحبه عمیق شامل ۱۳ مصاحبه با نخبگان و ۱۴ مصاحبه با معلولان انجام شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد که شامل پنج مرحله است: استخراج و کدگذاری اولیه، سازماندهی کدها، بازبینی و پالایش مضمون ها، تعریف و نام گذاری مضمون ها و در نهایت تهیه گزارشی جامع از تحلیل ها و داستان کلی داده ها. پایایی مصاحبه ها از طریق پایایی بازآزمایی و توافق درون موضوعی ارزیابی شد که نشان دهنده قابلیت اعتماد کدگذاری ها بود.مرحله دوم: در این مرحله، پرسش نامه ای با ۶۵ گویه طراحی شد که ۶۰ گویه برای سنجش متغیرهای مستقل و ۵ گویه برای متغیر وابسته «حق به شهر معلولان» بود. گویه ها با مقیاس لیکرت ۱۰ درجه ای ارزیابی شدند. جامعه آماری شامل ۱۹۳,۸۷۳ نفر معلول ساکن تهران در سال ۱۳۹۸ بود که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه ۳۸۴ نفر تعیین شد و نمونه گیری به روش طبقه ای متناسب انجام شد. پرسش نامه با روایی صوری و محتوایی توسط اساتید تأیید و ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسش نامه 0/75 محاسبه شد که نشان دهنده پایایی قابل قبول آن است. یافته هایافته های کیفی پژوهش نشان می دهد معلولان در شهر تهران با موانع متعدد و گاه متداخل مواجه هستند که هر یک از این موانع می تواند تأثیرات منفی متعددی بر زندگی آنان داشته باشد. این موانع ممکن است باعث محدودیت در تردد و مشارکت معلولان در جامعه و احساس طرد و تنهایی و عدم دسترسی به حقوق و خدمات ضروری شود. تلاش های نهادهای متولی معلولان در ایران برای رفع این موانع قابل توجه است، اما هنوز کافی نبوده و نتوانسته اند به طور کامل این گروه را در جامعه ادغام کنند. نتایج مصاحبه ها پس از تحلیل مضمون به چهار مضمون اصلی منجر شد:شهر فراگیر و همه شمول: معلولان حق برخورداری از زندگی مستقل و فرصت های برابر دارند، اما موانع متعددی همچون عدم مناسب سازی فضاهای شهری مانع حضور آن ها در جامعه می شود. در ایران، اگرچه قوانین متعددی برای بهسازی این فضاها وجود دارد، اما مناسب سازی به صورت پراکنده و بدون برنامه ریزی منسجم اجرا می شود. مشکلاتی نظیر نبود پله های برقی، تابلوهای راهنما، و مسیرهای مناسب، و همچنین عدم دسترسی به حمل ونقل مناسب، تأثیر منفی بر کیفیت زندگی معلولان دارد. نارضایتی از کارآمدی نهادهای مسئول مانند شهرداری و عدم توجه به استانداردهای مناسب سازی، موجب کاهش اعتماد اجتماعی و مشارکت معلولان در فعالیت های اجتماعی می شود. این وضعیت می تواند به انزوا، احساس بی قدرتی و افزایش استرس و نگرانی در افراد دارای معلولیت منجر شود، که بر سلامت روان و رفاه اجتماعی آن ها تأثیر می گذارد.حق اختصاص دادن فضا به معلولان: این مضمون شامل کنترل و مالکیت، سهم فیزیکی، امنیت، سرزندگی و ارتباطات شهری است. نتایج پژوهش نشان می دهد این افراد به اندازه سایر شهروندان از فرصت های تفریحی و فرهنگی برخوردار نیستند، که این امر می تواند به احساس طرد و ناامیدی منجر شود. دلایل اصلی این مشکل شامل عدم سازگاری فضاهای تفریحی با نیازهای معلولان، عدم آگاهی از فرصت ها، و هزینه های زیاد است. کمبود زیرساخت های مناسب، مشکلات اقتصادی مانند عدم مالکیت مسکن و خودرو، و تبعیض در بازار کار نیز چالش های جدی برای معلولان ایجاد می کند. این وضعیت به انزوای اجتماعی و کاهش کیفیت زندگی آن ها منجر می شود. همچنین، فقدان امنیت در فضاهای عمومی به افزایش استرس و اضطراب در معلولان منجر می شود، که کیفیت زندگی آن ها را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.شهروندی فعال: یکی از موانع مهم مشارکت معلولان در فعالیت های شهری، عدم مشارکت آنان در تصمیم گیری های شهری است. معلولان به دلیل ناتوانی های خود از فرصت های مشارکت در تصمیم گیری ها محروم هستند و این موضوع نیازها و خواسته های آنان را نادیده می گیرد. یافته ها نشان می دهد عدم آگاهی معلولان از حقوق خود، نبود فرهنگ مشارکت در تصمیم گیری ها و وجود موانع فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی، از جمله دلایل عدم مشارکت آنان در تصمیم گیری های شهری است. همچنین، بی اعتمادی معلولان به ساختارهای اجتماعی و نهادها به دلیل تجربیات منفی و عدم اقدام مؤثر آنان، می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. حمل ونقل عمومی برای همه: این مضمون به مناسب سازی حمل ونقل عمومی برای معلولان اشاره دارد و شامل مناسب سازی مترو، اتوبوس و تاکسی می شود. یافته ها نشان می دهد مشکلات فیزیکی و عدم دسترسی به حمل ونقل عمومی مناسب، تأثیر منفی بر کیفیت زندگی معلولان دارد و موجب افزایش وابستگی آنان به دیگران می شود. به طور کلی، این یافته ها نشان می دهد موانع مختلف، به ویژه در زمینه مناسب سازی فضاهای شهری، دسترسی به خدمات و مشارکت در تصمیم گیری ها، به کاهش کیفیت زندگی و احساس امنیت معلولان منجر می شود و نیاز به توجه و اقدامات جدی برای رفع این مشکلات و افزایش مشارکت آنان در جامعه را نشان می دهد.نتیجه گیرینتایج این پژوهش نشان می دهد معلولان جسمی حرکتی در تهران با مشکلات جدی مواجه اند که تأثیرات منفی بر کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی آنان دارد. یافته ها نشان می دهد عدم مناسب سازی فضاهای شهری، نابرابری های اجتماعی و فضایی را تشدید می کند و این نابرابری ها به ویژه در فضاهای عمومی که باید محلی برای برابری و تعامل اجتماعی باشند، بیشتر نمایان می شود. عدم دسترسی مساوی به این فضاها موجب نقض عدالت اجتماعی و محرومیت معلولان از فرصت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می شود. این وضعیت نه تنها محدودیت های فیزیکی را به همراه دارد، بلکه تأثیرات روانی نظیر کاهش عزت نفس و افزایش استرس را نیز به دنبال دارد. پژوهش به خوبی نشان می دهد عدم بهسازی فضاهای شهری، قدرت و کنترل را از معلولان سلب می کند. از دیدگاه جامعه شناسی، این وضعیت نابرابری ساختاری و اجتماعی را نمایان می سازد که معلولان با آن مواجه اند. هنگامی که فضاهای عمومی به طور مناسب طراحی نشده اند، این گروه به طور سیستماتیک از مشارکت در زندگی اجتماعی محروم می شود و این محرومیت به معنای ناتوانی در استفاده از زیرساخت های فیزیکی و محدودیت در دسترسی به فرصت های اجتماعی و اقتصادی است. پژوهش بر اساس تئوری مبارزه برای فضا که توسط میچل مطرح شده، به تحلیل چگونگی شکل گیری و دسترسی به فضاهای شهری و اجتماعی از طریق روابط قدرت و تضاد منافع می پردازد. بر این اساس، فضاها به هیچ وجه بی طرف نیستند، بلکه عرصه ای برای مبارزه های اجتماعی و اقتصادی هستند. در این زمینه، معلولان با موانع پیچیده ای مواجه هستند که نشان دهنده نوعی «مبارزه برای فضا» است. بهسازی فضاهای شهری نه تنها از جنبه فیزیکی، بلکه به عنوان یک ضرورت اجتماعی برای ارتقای برابری و عدالت در جامعه مطرح است. ایجاد محیط های شهری دسترس پذیر می تواند به تقویت هویت اجتماعی معلولان، افزایش اعتماد به نفس و فراهم آوردن زمینه ای برای مشارکت فعال آنان در جامعه کمک کند. یافته ها همچنین تحلیل عمیقی از چالش های اساسی و نیازهای معلولان در خصوص حق اختصاص دادن فضا به آنان (کنترل و مالکیت، سهم فیزیکی، و ارتباط شهری و امنیت) ارائه می دهد. مشکلات موجود نمایانگر نابرابری های ساختاری و سیستماتیک در فضاهای شهری هستند که بر کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی معلولان تأثیر می گذارند. از جمله این مشکلات می توان به فقدان زیرساخت های مناسب، عدم دسترسی به امکانات تفریحی و فرهنگی، و نبود برنامه های حمایتی در بازار مسکن و خودرو اشاره کرد. عدم مالکیت مسکن و خودرو و مشکلات اقتصادی ناشی از آن به چالش های عمیق اجتماعی و اقتصادی برای معلولان دامن می زند. این ناتوانی در خرید یا اجاره مسکن مناسب و هزینه های زیاد برای نگهداری از خودرو، به شرایط اقتصادی دشواری برای آن ها منجر می شود. تبعیض های موجود در بازار اجاره و کار، به ویژه در زمینه های اشتغال پایدار و دسترسی به منابع مالی، این مشکلات را تشدید می کند. یافته ها همچنین نشان می دهند عدم مشارکت معلولان در فرایندهای تصمیم گیری و اجرایی به عوامل ساختاری و فردی بستگی دارد. عوامل ساختاری شامل نبود زیرساخت های مناسب، قوانین تبعیض آمیز و نگرش های منفی به افراد دارای معلولیت هستند. از سوی دیگر، عوامل فردی شامل عدم اعتماد به افراد سالم و مقامات و کمبود آگاهی از حقوق و توانمندی های خود است. عدم اعتماد معلولان به نهادها و مسئولان ریشه در تجارب منفی و تبعیض در زمینه های مختلف دارد. این بی اعتمادی می تواند به سوءتفاهم، قضاوت و طرد شدن منجر شود. از سوی دیگر، دلبستگی معلولان به محل سکونت خود و تشکیل شبکه های اجتماعی قوی می تواند حمایت عاطفی و اجتماعی لازم را فراهم کند. با این حال، اگر معلولان نتوانند به راحتی در جامعه خود مشارکت کنند، ممکن است احساس انزوا و طردشدن کنند و فرصت های دسترسی به آموزش، اشتغال و خدمات بهداشتی محدود شود.

Barriers to the Right to the City for Physical and Mobility Disabled Individuals in Tehran

Introduction Individuals with disabilities represent the most significant global minority and face numerous challenges in accessing equal rights, particularly the “right to the city.” This article focuses on Tehran and examines various barriers that individuals with disabilities encounter in utilizing urban spaces and services. Physical barriers, such as inadequate accessibility of pathways, social barriers like discriminatory attitudes, and economic and cultural obstacles, hinder these individuals from thoroughly enjoying their citizenship rights. By reviewing social theories, including the social model of disability and Henri Lefebvre’s concept of “right to the city,” this study emphasizes the importance of designing equitable urban spaces and involving all citizens, including individuals with disabilities, in urban decision-making. The primary objective is to highlight the need for an inclusive city where all citizens enjoy equal rights and opportunities regardless of physical ability.Materials and MethodsThis article employs a mixed-methods approach and consists of two phases: data collection and analysis.Phase 1: Qualitative data collection and analysis were conducted through in-depth interviews. Participants were selected using purposive sampling, targeting experts, scholars, and the disabled community in Tehran. Twenty-seven in-depth interviews were conducted, including 13 with experts and 14 with individuals with disabilities. Data were analyzed using thematic analysis, comprising five stages: initial coding, organization of codes, review, and refinement of themes, definition, and naming of themes, and finally, compiling a comprehensive report of the analyses and the overarching narrative of the data. The reliability of the interviews was evaluated through inter-rater reliability and intra-rater agreement, indicating the credibility of the coding process.Phase 2: Quantitative data collection involved designing a questionnaire with 65 items, including 60 items to assess independent variables and five for the dependent variable, “right to the city for individuals with disabilities.” Items were rated using a 10-point Likert scale. The statistical population included 193,873 individuals with disabilities residing in Tehran in 2019, with a sample size of 384 determined using Cochran’s formula, employing stratified sampling. Professors confirmed the questionnaire’s face and content validity and the overall Cronbach’s alpha coefficient was calculated at 0.75, indicating acceptable reliability. This research investigates and analyzes the perceptions of individuals with disabilities regarding their right to the city in Tehran.FindingsQualitative findings reveal that individuals with disabilities in Tehran encounter numerous and often interconnected barriers that adversely affect their lives. These obstacles can restrict their mobility and participation in society, leading to feelings of isolation and lack of access to essential rights and services. Although efforts by relevant institutions for individuals with disabilities in Iran are notable, they remain insufficient and fail to integrate this group into society fully. The thematic analysis of the interviews resulted in four main themes:Inclusive and Accessible City: Individuals with disabilities have the right to live independently and enjoy equal opportunities; however, various barriers, such as the lack of accessible urban spaces, hinder their participation in society. In Iran, although numerous laws aim to improve these spaces, accessibility improvements are often implemented sporadically and without cohesive planning. Issues such as the absence of escalators, wayfinding signs, and suitable pathways, along with inadequate transportation access, negatively impact the quality of life for individuals with disabilities.Dissatisfaction with the effectiveness of responsible institutions, such as municipalities, and a lack of adherence to accessibility standards lead to a decline in social trust and the participation of individuals with disabilities in social activities. This situation can result in feelings of isolation, powerlessness, and increased stress and anxiety among individuals with disabilities, significantly affecting their mental health and social well-being.Right to Space Allocation for Individuals with Disabilities: This concept encompasses control and ownership, physical share, security, vitality, and urban connections. Research findings indicate that individuals with disabilities do not have equal access to recreational and cultural opportunities compared to other citizens, which can lead to feelings of exclusion and despair. The primary reasons for this issue include the lack of compatibility of recreational spaces with the needs of individuals with disabilities, insufficient awareness of available opportunities, and high costs. Additionally, inadequate infrastructure, economic challenges such as the lack of home and vehicle ownership, and discrimination in the job market pose serious challenges for these individuals. This situation results in social isolation and a decline in their quality of life. Furthermore, the absence of security in public spaces contributes to increased stress and anxiety among individuals with disabilities, significantly diminishing their quality of life.Active Citizenship: A significant barrier to individuals with disabilities’ participation in urban activities is their exclusion from urban decision-making processes. Due to their disabilities, they miss opportunities for involvement in decisions that affect their needs and desires. Findings reveal that a lack of awareness about their rights, the absence of a participatory culture in decision-making, and existing physical, social, and cultural barriers hinder their participation. Moreover, mistrust of social structures and institutions stemming from negative experiences and ineffective actions can create additional problems.Public Transport for All: This theme addresses the need to make public transportation accessible to individuals with disabilities, focusing on the necessary modifications to metro systems, buses, and taxis. Findings indicate that physical barriers and lack of access to suitable public transportation adversely affect individuals’ quality of life, increasing their reliance on others.Overall, these findings illustrate that various barriers, particularly in urban accessibility, access to services, and participation in decision-making processes, diminish the quality of life and sense of security for individuals with disabilities, underscoring the need for serious attention and actions to address these issues and enhance their societal participation.ConclusionThe results of this research indicate that individuals with physical disabilities in Tehran face serious challenges that negatively affect their quality of life and social participation. The findings reveal that the lack of accessibility in urban spaces exacerbates social and spatial inequalities, particularly in public areas that should serve as venues for equality and social interaction. The unequal access to these spaces leads to violations of social justice and deprives individuals with disabilities of numerous social, economic, and cultural opportunities. This situation not only presents physical limitations but also has psychological effects, such as reduced self-esteem and increased stress.The research clearly illustrates that the lack of urban space improvements strips individuals with disabilities of power and control. From a sociological perspective, this situation highlights the structural and social inequalities faced by individuals with disabilities. When public spaces are not appropriately designed, this group is systematically excluded from participating in social life, which translates into an inability to utilize physical infrastructures and limits access to social and economic opportunities. Based on Mitchell’s theory of the struggle for space, the research analyzes how urban and social spaces are shaped and accessed through power relations and conflicting interests. Accordingly, spaces are not neutral; instead, they are arenas for social and economic struggles. In this context, individuals with disabilities encounter complex barriers that signify a type of “struggle for space.” Improving urban environments is a physical necessity and a social imperative to enhance equality and justice within society. Creating accessible urban environments can strengthen the social identity of individuals with disabilities, boost their self-confidence, and provide a platform for active social participation. The findings also offer a profound analysis of the essential challenges and needs of individuals with disabilities concerning their right to space (control and ownership, physical allocation, urban connectivity, and security). The existing issues reflect the structural and systemic inequalities within urban spaces that impact the quality of life and social participation of individuals with disabilities. These problems include the need for more suitable infrastructure, insufficient access to recreational and cultural facilities, and the absence of supportive programs in housing and vehicle markets. The lack of home and vehicle ownership, along with the associated economic challenges, exacerbates deep social and economic issues for individuals with disabilities. Their inability to purchase or rent suitable housing and the high vehicle maintenance costs contribute to difficult economic conditions. Existing discrimination in rental and labor markets, particularly regarding sustainable employment and access to financial resources, further intensifies these challenges. The findings also reveal that the lack of participation of individuals with disabilities in decision-making and execution processes is influenced by structural and individual factors. Structural factors include the absence of appropriate infrastructure, discriminatory laws, and negative attitudes toward people with disabilities. Conversely, individual factors involve a lack of trust in non-disabled individuals and authorities and insufficient awareness of their rights and capabilities. The distrust of individuals with disabilities toward institutions and authorities stems from negative experiences and discrimination in various aspects of life. This distrust can lead to misunderstandings, judgments, and social exclusion. On the other hand, the attachment of individuals with disabilities to their residence and the establishment of strong social networks can provide essential emotional and social support. However, if they cannot participate easily in their communities, they may experience feelings of isolation and exclusion, limiting their access to education, employment, and healthcare services.

تبلیغات