مکانیابی فضاهای عمومی مناسب جهت شکل گیری هنر شهری، مورد مطالعه: محله جهانشهر کرج
آرشیو
چکیده
هنر همواره با ورود به فضای شهری و سپس فضای عمومی بدنبال بستری مناسب برای تعامل با شهروندان، مخاطبان و ارتقای کیفیت حیات مدنی شهر بوده است. از این رو پژوهش حاضر بر آن است با شناسایی مؤلفه های تأثیرگذار هنر-عمومی، ملاحظات و راهکارهای طراحی شهری در راستای ارتقاء کیفیت فضاهای شهری گام بردارد. در این راستا هدف اصلی این پژوهش شناسایی تبیین چگونگی اثرگذاری هنر عمومی بر کیفیت فضاهای شهری است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی–تحلیلی در محله جهانشهر کرج صورت گرفته است. با بررسی مطالعات نظری مولفه های فعالیت پذیری و تعاملات اجتماعی، هویت بصری، خوانایی، تصویرپذیری و آسایش ذهنی، دسترسی و نفوذپذیری و نهایتا حس مکان تدوین گردید. روش گرداوری داده ها پرسشنامه است. جامعه آماری پرسشنامه اول شامل متخصصین حوزه شهرسازی است که با استفاده از تکنیک گلوله برفی 30 نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شده است. جامعه آماری پرسشنامه دوم، ساکنان محله جهانشهر هستند که باتوجه به جمعیت محله (33000)، با استفاده از فرمول کوکران 380 نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شد. بمنظور تحلیل پرسشنامه متخصصین از تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)بهره گرفته شد و بمنظور تحلیل پاسخ شهروندان از تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره در نرم افزار آموس استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد به ترتیب متغیرهای فعالیت پذیری و تعاملات اجتماعی (69/.)، تصویرپذیری و آسایش ذهنی (64/.) با بیشترین بار عاملی موثرترین عوامل بر میزان کیفیت فضا تلقی شده اند. باغ فاتح نیز بعنوان بهترین مکان بلحاظ کیفیت فضای شهری با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای انتخاب شده است.Locating Suitable Public Spaces for the Formation of Urban Art: A Case Study of Jahanshahr Neighborhood, Karaj
Art has always sought to engage with citizens and enhance the quality of urban civic life by integrating into urban and public spaces. Accordingly, this study aims to identify the influential components of public art and propose urban design considerations and strategies to improve the quality of urban spaces. The primary objective of the research is to investigate how public art influences the quality of urban spaces.This study is applied in its purpose and employs a descriptive-analytical methodology, conducted in the Jahanshahr neighborhood of Karaj. Through a review of theoretical studies, key components such as activity and social interaction, visual identity, legibility, imageability and mental comfort, accessibility and permeability, and sense of place were identified. Data collection was conducted using questionnaires.The first questionnaire targeted urban planning specialists, with a sample size of 30 selected through the snowball sampling technique. The second questionnaire targeted residents of Jahanshahr neighborhood. Based on the neighborhood's population (33,000), the Cochran formula was used to determine a sample size of 380 respondents.To analyze the specialists' responses, the Analytic Network Process (ANP) was employed, while citizens' responses were analyzed using multivariate linear regression in AMOS software. The findings indicate that "activity and social interaction" (0.69) and "imageability and mental comfort" (0.64) were the most influential factors on urban space quality, as determined by their highest factor loadings. Additionally, Fateh Garden was identified as the most suitable location in terms of urban space quality using the Analytic Network Process.