مقایسه آنتی ساکاد، کنترل مهاری و توجه پایدار در دانشجویان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و همتایان عادی
آرشیو
چکیده
اگرچه نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) توضیح می دهد که علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی برای بزرگسالان و کودکان یکسان است، مشاهدات بالینی نشان می دهد که بزرگسالان در عملکردهای اجرایی سطح بالاتر نسبت به کودکان دارای نقایص متنوع تری هستند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه آنتی ساکاد، کنترل مهاری و توجه پایدار در دانشجویان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی و همتایان عادی انجام شد. در یک طرح علی- مقایسه ای و پس از غربال کردن با مقیاس خودگزارش دهی ADHD بزرگس الان (ASRS)، تعداد 30 دانشجو با اختلال نقص توجه و بیش فعالی و 30 دانشجوی عادی به روش نمونه گیری هدفمند از بین دانشجویان یکی از موسسات آموزش عالی شهر تبریز انتخاب شدند. گردآوری داده ها با تکلیف آنتی ساکاد (AST) و ویرایش دوم آزمون عملکرد پیوسته (CPT-II) انجام شد. تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که در آنتی ساکاد، کنترل مهاری و توجه پایدار بین گروه مبتلا به ADHD بزرگسالی و گروه عادی تفاوت معناداری وجود دارد (0.001 >P). طبق یافته های پژوهش، دانشجویان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در آنتی ساکاد، کنترل مهاری و توجه پایدار نقص دارند که این نقایص می تواند منجر به کاهش عملکرد تحصیلی و شغلی شود.Comparison of Anti-saccade, Inhibitory Control and Sustained Attention in College Students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Normal Peers
Although the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5) states that the symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) are the same in adults as they are in children, clinical observations suggest that adults have more diverse deficits than children in higher-level executive functions. This study compares anti-saccade, inhibitory control and sustained attention in college students with ADHD and normal peers. A causal-comparative design was employed, and the Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS) was used for screening purposes. From among the students at one of Tabriz's higher education institutions, 30 students with ADHD and 30 normal students were selected through purposive sampling. The data were collected using the Anti-Saccade Task (AST) and the Continuous Performance Test- 2nd edition (CPT-II). The results of the multivariate analysis of variance demonstrated a statistically significant difference in antisaccade, inhibitory control, and sustained attention between the adult ADHD group and the normal group (P < 0.001). The findings indicate that students with ADHD exhibit deficiencies in anti-saccade, inhibitory control, and sustained attention, which can result in diminished academic and occupational performance.