نویسندگان: میلاد کثیرلو

کلیدواژه‌ها: ابن سینا ذهن معرفت وعلم قوای ادراکی نفس

حوزه‌های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۸۱ - ۲۱۱
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۴

آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۹۵

چکیده

ابن سینا در بخش های متعددی از کتب خود، در هنگام سخن گفتن از ادراک و یا قوای ادراکی، به واژه ذهن اشاره نموده است که حاکی از اهمیت ویژه ذهن در تحقق ادراکات است؛ به همین دلیل، بیان این مطلب صحیح به نظر می رسد که مقدمه درک بسیاری از مسائل حکمت سینوی ازجمله مباحث معرفت شناختی، داشتن فهم و بینشی دقیق از چیستی ذهن و رابطه آن با انواع ادراکات نفسانی است؛ این در حالی است که ابن سینا، در آثار خود، به صورت مستقل چیستی ذهن و ویژگی های آن را توضیح نداده است؛ این پژوهش با توجه به عبارات گوناگون مطرح شده در آثار ابن سینا و تحلیل آن ها، درصدد تبیین و حل مسئله مذکور برآمده است. برخی از یافته های مهم این پژوهش آن بوده که برخلاف بسیاری از فیلسوفان و همچنین علم شناختی معاصر که تمامی ادراکات نفسانی را منسوب به ذهن می دانند، ابن سینا، ذهن را سبب تحقق همه ادراکات نفسانی نمی داند. در آثار او، وجود توانایی های ذهنی، تنها محدود به نوع انسانی گشته است که البته خود این امر نیز، ناشی از عدم وجود عقل در دیگر انواع حیوانات است. اگرچه همه حیوانات ، دارای برخی از ادراکات خاص هستند که کمال اول نامیده می شوند، اما طبق نظرات ابن سینا، آن ها را نمی توان ذهنی دانست.

Investigating the relationship between the mind and different soul perceptions from Ibn Sina's point of view

Ibn Sina, In several parts of his books, when he is talking about perception or perceptive powers, has mentioned the word mind, which indicates the special importance of the mind in the realization of perceptions; Because of this reason, it seems correct to say that on necessary precondition to understanding many issues of Ibn Sina's philosophy , including epistemological issues, is to have a detailed understanding and insight into what the mind is and its relationship with all kinds of perceptions; This is despite the fact that Avicenna, in his works, did not independently explain what the mind is and its characteristics; As a result, this research aims to explain and solve the mentioned problem by considering the various phrases mentioned in Ibn Sina's works and their analysis. Some of the important findings of this research have been that unlike many philosophers and also contemporary cognitive science who consider all cognitive abilities to be attributed to the mind, Avicenna does not consider the mind to be the cause of all type of cognitions. In his works, the existence of mental abilities is only limited to the human type, which of course is caused by the absence of nonmaterial soul in other types of animals. Although all animals have some special cognitions, which are called the first cognition, but according to Avicenna's philosophy, they cannot be considered mental.

تبلیغات