معناشناسی شناختی مغفرت براساس نظریه پیش نمونه (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
منبع:
ذهن پاییز 1403 شماره 99
حوزههای تخصصی:
شماره صفحات:
۱۴۳ - ۱۸۰
دریافت مقاله
 
تعداد دانلود  : 
۱۵
آرشیو
چکیده
معناشناسی شناختی مغفرت در قرآن در حقیقت به معنای مفهوم سازی های خداوند از این واژه است. برای شناخت این مفهوم سازی ها می توان از قواعد معناشناسی شناختی بهره برد. یکی از این قواعد پیش نمونه است. بر اساس نظریه پیش نمونه افراد و معانی مختلف یک واژه در نشانگر بودن واژه در یک سطح نیستند. برخی از معانی نسبت به سایر افراد و معانی برای واژه نماینده ترند. آیات در مورد پیش نمونه مغفرت در قرآن به دو دسته تقسیم می شوند. یک دسته آیاتی هستند که مؤلفه های تقابل با عذاب و نوعی اجر را در پیش نمونه خود دارند، یعنی عملی یا امری وجودی که در تقابل با عذاب است و نوعی پاداش به شمار می-رود. این دسته تقریباٌ بیشتر آیات را در بر می گیرند. دسته دوم آیاتی هستند که در مقابل گناهی از انسان واژه مغفرت را بکار برده اند. این آیات علاوه بر معنای پیشین شامل معانی عفو و اعراض نیز هستند. اما در مفهوم مغفرت مؤلفه های رحمت، شکر، ستر، تکفیر، تغطیه و اصلاح قابل اثبات نیستند. بنابراین در پیش نمونه مغفرت قرار نمی گیرند.Cognitive Semantics of Forgiveness based on Prototype Theory
Introduction: This thesis is an interdisciplinary study that analyzes the concept of forgiveness in the culture of the Quran and Sahifah Sajjadiyah using cognitive semantics and examines the intertextuality of forgiveness in these two sacred texts.
Cognitive semantics of forgiveness aims to uncover the conceptualization of forgiveness within these texts. The meaning of forgiveness has always been questioned in the Quran and revealed texts, with ambiguities surrounding its interpretation. This thesis employs two methods—cognitive semantics and semiotic intertextuality—to answer the question of what the meaning and concept of forgiveness is through cognitive semantics, and how its intertextual relationship with forgiveness in Sahifah Sajjadiyah can be explained.
Findings: By examining the verses of the Quran and the supplications in Sahifah Sajjadiyah through the aforementioned methods in conceptual metaphors, we conclude that the concept of forgiveness in the Quran and Sahifah Sajjadiyah fundamentally differs from the definitions found in lexical works. Based on the structural metaphors of forgiveness in the Quran, forgiveness is an existential matter characterized by qualities such as being promiseable, preparable, lovable, and desirable.
According to the conceptual metaphors of forgiveness in Sahifah Sajjadiyah, forgiveness is characterized as nurturing, a refuge, trust-building, a blessing, complementing, deserving, hopeful, requestable, a space, a presence, and expansive, along with possessing sweetness.
Based on exemplars and other meanings within the radial network of forgiveness in the Quran, forgiveness can be defined as an existential matter that stands in opposition to punishment and serves as a reward for humans. Additionally, the meanings of pardon and disregard for sin, which also function as a reward, along with the negative and non-rewarding semantic components, form the subsequent layers of the radial network of forgiveness.
In Sahifah Sajjadiyah, the exemplar of forgiveness is introduced as an existential matter that opposes sin. The opposition to punishment and immunity from it are further layers of the radial network of forgiveness that do not exist in the Quran.
Conclusion: In the interpretive intertextuality of forgiveness in the Quran and Sahifah Sajjadiyah, it is concluded that there is both agreement and opposition, as well as influence; however, there is no conflict, divergence, or parallelism in the intertextual relationship between Sahifah Sajjadiyah and the Quran, as the words of the Imams (peace be upon them) stem from a source of revelation and are influenced by the verses of the Quran.