بررسی دیدگاه ابن تیمیه درباره ملاک بداهت و اعتبار برهان (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
مقاله پیش رو با موضوع «بررسی دیدگاه ابن تیمیه درباره ملاک بداهت و اعتبار برهان» با روشی تحلیلی-استنتاجی، در صدد تقریر و بررسی دیدگاه معرفت شناختی ابن تیمیه در کتاب «الرد علی المنطقیین» در این دو حیطه است. ابن تیمیه از نظر معرفت شناختی، ملاک بداهت در تصدیقات را امری نسبی و اضافی می داند و در این مقاله نشان داده شده است این ادعا در عین خودمتناقض بودن، قابل اثبات نبوده و به خُلف می انجامد. وی اعتبار برهان را به طور خاص با ادعای ذهنی بودن مواد آن و عدم ارتباط آن با عالمِ خارج از ذهن، به چالش می کشد که این اندیشه، با توجه دادن به ارتباط غیرقابل انکار مفاهیم کلی با عالم عین و یادآورشدن پیامدهای فاسدی که بر این نظر بار می شود، غیرقابل قبول جلوه خواهد کرد. گزارش و نقد این دو دیدگاه معرفت شناختی ابن تیمیه در دو بخش تنظیم شده است.A Study of Ibn Taymiyya's Point of View on the Criterion of Self-Evidenc and the Validity of Demonstration
This article with an analytical-inferential method aims to present and examine the epistemological point of view of Ibn Taymiyya in the book "Al-rad ala `l-Mantiqiyin" in the field. From the epistemological point of view, Ibn Taymiyya considers the criterion of self-evidence in propositions to be relative and relative, and in this article it has been shown that this claim, while being self-contradictory, cannot be proven and leads to contradictions. He specifically challenges the validity of the argument by claiming that its materials are subjective and not related to the world outside the mind. Undeniable relation between universal concepts and the world outside the mind and other philosophical objections on the way make the claim unacceptable. The report and criticism of these two epistemological views of Ibn Taymiyya are arranged in two parts.