قوام بخشی متقابل اخلاق و تمدن در گفتمان اخلاقی امام علی(ع)؛ با تأکید بر کرامت انسانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اخلاق از مهم ترین مقولاتی است که بشر همواره در مسیر زندگی اش به آن محتاج بوده است. مسئله این پژوهش بر ارتباط میان اخلاق و تمدن استوار شده است. برای تببین ارتباط میان این دو متغیر، گفتمان اخلاقی امام علی (ع) به عنوان معیار قرار گرفته شده و این سوال طرح می شود که بر مبنای گفتمان اخلاقی امام علی (ع)، اخلاق چگونه به دست یابی به تمدن منتج می شود. به نظر می رسد، بر مبنای گفتمان اخلاقی امام علی (ع)، اخلاق با تأمین کرامت انسان ها، امکان دست یابی به تمدن را فراهم می آورد و میان اخلاق و تمدن نیز رابطه قوام بخشی متقابل برقرار است؛ یعنی جامعه با دست یافتن به سطحی از تمدن، به سطح بالاتری از اخلاق نائل خواهد شد و بر سایر عرصه ها نظیر حقوق بشر اثر خواهد نهاد. کرامت انسان نه تنها به خودی خود یک حق اساسی است، بلکه پایه واقعی حقوق اساسی را تشکیل می دهد. دستاورد پژوهش حاضر این است که اساس و محور اخلاق اسلامی، کرامت نفس است؛ زیرا بدون توجه به کرامت انسانی، هر نوع اخلاق و تربیتی رنگ می بازد. گفتمان اخلاقی حضرت علی(ع) مؤید حفظ کرامت انسانی بوده و شاخص هایی مانند عدالت در همه ابعاد اعم از سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، برابری در انسانیت، پرهیز از ظلم، مسئولئیت پذیری، انتقادپذیری از جمله شاخص های آن می باشد.The Mutual Consistency of Ethics and Civilization in Imam Ali's Discourse; Emphasizing Human Dignity
Ethics is one of the most important categories that humanity has always needed in its life. The issue of this research is based on the relationship between ethics and civilization. To explain the relationship between these two variables, the ethical discourse of Imam Ali (AS) is used as a criterion and the question is raised that how ethics leads to the achievement of civilization based on the ethical discourse of Imam Ali (AS). It seems that, based on the ethical discourse of Imam Ali (AS), ethics provides the possibility of achieving civilization by ensuring the dignity of humans, and there is a mutually reinforcing relationship between ethics and civilization; that is, by achieving a level of civilization, society will achieve a higher level of ethics and will affect other areas such as human rights. Human dignity is not only a fundamental right in itself, but also constitutes the real foundation of fundamental rights. The achievement of the present research is that the basis and axis of Islamic ethics is the dignity of the self; because without paying attention to human dignity, any type of ethics and education loses its color. The moral discourse of Imam Ali (AS) supports the preservation of human dignity, and its indicators include justice in all dimensions, including political, economic, and social, equality in humanity, avoidance of oppression, responsibility, and acceptance of criticism.