درآمدی بر الگوی مدیریت راهبردی دانش در تراز تمدن نوین اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله به تحلیل و ارائه یک الگوی جامع برای مدیریت راهبردی دانش در تراز انقلاب اسلامی می پردازد و بر اهمیت این مدیریت به عنوان ابزاری کلیدی در تحقق تمدن نوین اسلامی تأکید می کند. در عصر حاضر، انقلاب اسلامی با چالش های پیچیده و متنوعی مواجه است که نیازمند یک رویکرد منسجم و مبتنی بر دانش است. در این راستا، دانش های وارداتی غربی که بر مبانی مادی و غیرالهی بنا شده اند، قادر به تأمین نیازهای واقعی انقلاب اسلامی نیستند. از این رو، ضرورت تولید و مدیریت دانش هایی که ریشه در اصول توحیدی و اسلامی دارند، امری حیاتی به شمار می آید. این پژوهش با استفاده از روش های کیفی، داده های مربوط به بیانات رهبر معظم انقلاب و ادبیات مدیریت دانش را مورد بررسی قرار می دهد. الگوی پیشنهادی شامل سه بعد اصلی است: تولید دانش، توزیع دانش و کاربست دانش. این ابعاد به گونه ای طراحی شده اند که به تحقق اهداف کلان انقلاب اسلامی، از جمله خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی یاری رسانند. علاوه بر این، الگوی مدیریت راهبردی دانش شامل سه رکن کلیدی می شود: ارکان جهت ساز، قابلیت ساز و اجرایی. این ارکان نه تنها به هدایت و توسعه ظرفیت های لازم برای تولید و توزیع دانش کمک می کنند، بلکه بر اجرای مؤثر این دانش در تراز انقلاب اسلامی تأکید دارند و به هم افزایی و انسجام در فرآیند مدیریت دانش می پردازند. نتیجه گیری مقاله نشان می دهد که برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و توسعه تمدن نوین اسلامی، مدیریت راهبردی دانش باید به طور جامع و منسجم با مبانی اسلامی عمل کند. این مدیریت نه تنها باید به تولید دانش های نوین بومی بپردازد، بلکه باید از تجربیات گذشته نیز بهره برداری کرده و این دانش ها را به طور مؤثر در سطوح مختلف اجتماعی و فرهنگی به کار گیرد. با اتخاذ این رویکرد، می توان به آینده ای روشن و پایدار برای جامعه اسلامی دست یافت.An Introduction to the Strategic Knowledge Management Model in the Context of the New Islamic Civilization
This article analyzes and presents a comprehensive model for strategic knowledge management in the context of the Islamic Revolution, emphasizing the importance of this management as a key tool for achieving a new Islamic civilization. In the present era, the Islamic Revolution faces complex and diverse challenges that require a coherent and knowledge-based approach. In this regard, Western imported knowledge, which is founded on materialistic and non-divine principles, is unable to meet the real needs of the Islamic Revolution. Therefore, the necessity of producing and managing knowledge rooted in monotheistic and Islamic principles becomes vital. This research examines data related to the statements of the Supreme Leader and the literature on knowledge management using qualitative methods. The proposed model includes three primary dimensions: knowledge production, knowledge distribution, and knowledge application. These dimensions are designed to support the overarching goals of the Islamic Revolution, including self-building, community-building, and civilization-building. Additionally, the model of strategic knowledge management encompasses three key pillars: guiding, capability-building, and operational pillars. These pillars not only assist in directing and developing the necessary capacities for knowledge production and distribution but also emphasize the effective implementation of this knowledge within the framework of the Islamic Revolution, focusing on synergy and coherence in the knowledge management process. The conclusion of the article indicates that to achieve the goals of the Islamic Revolution and develop a new Islamic civilization, strategic knowledge management must operate comprehensively and coherently with Islamic principles. This management should not only focus on producing new indigenous knowledge but also leverage past experiences, effectively applying this knowledge across various social and cultural levels. By adopting this approach, a bright and sustainable future for the Islamic community can be achieved.