آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۲

چکیده

گردشگری جنگ، گونه ای از صنعت گردشگری است که در دنیا به سرعت در حال رشد است. سالیانه میلیون ها گردشگر به منظور بازدید از آثار به جای مانده از جنگ، به آن مناطق سفر می کنند؛ در ایران نیز این سفر به راهیان نور شهرت دارد. اثر معنوی راهیان نور تا سال ها می تواند در بین افراد جامعه مستمر و آشکار باشد. خانواده به عنوان مهمترین رکن جامعه شناخته شده است و با حضور خانواده ها در راهیان نور، می توان آنها را از گنجینه پنهان راهیان نور بهره مند نمود. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تمایل به سفر به مناطق راهیان نور با استفاده از وسایل نقلیه شخصی می باشد. پژوهش حاضر از منظر هدف یک پژوهش کاربردی است. همچنین یک تحقیق توصیفی پیمایشی به شمار می آید و در زمه تحقیقات کیفی در قالب یک مطالعه اکتشافی انجام پذیرفته است. ابزار جمع آوری داده، مصاحبه نیمه ساختاریافته و ابزار تحلیل داده، روش تحلیل مضمون می باشد. جامعه آماری، خبرگان فعال در عرصه راهیان نور می باشند. نمونه گیری به صورت هدفمند و تا سرحد اشباع نظری در 23 مصاحبه حاصل شد. یافته های پژوهش نشانگر آن است که هشت مضمون کلیدی شامل مدیریت کلان و یکپارچه، اندیشه ورزان راهیان نور، امکانات و تجهیزات، محتوای غنی و تأثیرگذاری، چندرسانه ای، مسائل امنیتی، سامانه جامع راهیان نور و مسائل اقتصادی، اصلی ترین عوامل گسترش حضور خانواده ها در سفر راهیان نور به شمار می رود و با فعالیت در هر کدام، می توان شاهد افزایش حضور خودروهای شخصی در راهیان نور بود.

Identifying the influencing factors on the increase in desire for war tourism (light travel) with personal vehicles

Every year, millions of tourists travel to visit the remains of the war; In Iran that is known as rahiayan-e Noor. The spiritual effect of Rahian Noor can be continuous and obvious among the people of the society for many years. The family is known as the most important pillar of society and with the presence of families in Rahian Noor, they can benefit from the hidden treasure of Rahian Noor. The purpose of this research is to identify the factors influencing the willingness to travel to Rahian Noor areas by using personal vehicles. The current research is an applied research from the point of view of the goal. It is also considered a descriptive survey research and it has been conducted in the field of qualitative research in the form of an exploratory study. The data collection tool is semi-structured interview and the data analysis tool is thematic analysis method. The statistical population is the active experts in the field of Rayyan Noor. Sampling was done purposefully and up to theoretical saturation in 23 interviews. The findings of the research show that eight key themes, including macro and integrated management, Rahian Noor thinkers, facilities and equipment, rich and influential content, multimedia, security issues, comprehensive system of Rahian Noor and economic issues, are the main factors in expanding the presence of families in travel. Rahian Noor is considered, and with the activity in each of them, you can witness the increase in the presence of private cars in Rahian Noor.

تبلیغات