آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۲

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی بر مبنای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در درس مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. این پژوهش دارای رویکردی آمیخته است که از نظر هدف، توسعه ای -کاربردی و از حیث ماهیت و روش، پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 24 نفر از اساتید دانشگاهی برنامه ریزی درسی، کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و معلمان با سابقه دوره ابتدایی، خبرگان آشنا به مکتب شهید سلیمانی و دوستان و همرزمان ایشان می باشد که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند؛ جامعه آماری بخش کمی شامل شامل کلیه معلمان ابتدایی و کارشناسان برنامه ریزی آموزش وپرورش شهرستان کرمان به تعداد 2654 نفر است. حجم نمونه بر اساس جدول کوهن 176 نفر می باشد که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای NVIVO ویراست 11، SPSS ویراست 23، Smart PLS ویراست 3/3 استفاده گردید. نتایج حاصل از کدگذاری داده های کیفی منجر به استخراج 92 کُد باز، 29 کدمحوری و 13 کد انتخابی گردید. همچنین نتایج نشان می دهد مقوله های محوری شرایط علی، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها و پیامدهای اجرای الگوی برنامه درسی بر مبنای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در درس مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، عوامل تشکیل دهنده الگوی برنامه درسی بر مبنای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در درس مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی آموزش وپرورش کرمان می باشند و تقویت و پایداری هویت ملی، تحقق عدل جهانی و آرمان اسلامی مدنظر شهید سلیمانی و ارتقا جایگاه دینی نظام تعلیم و تربیت بیشترین تأثیر را در الگوی پژوهش دارند

Design and validation of the curriculum model based on the school of martyr Haj Qassem Soleimani in the social studies course of the elementary school

The purpose of the current research is to design and validate the curriculum model based on the school of martyr Haj Qassem Soleimani in the social studies course of elementary school. The statistical population of the research in the qualitative part includes 24 university professors of curriculum planning, education experts and managers and teachers with experience in elementary school, experts familiar with Shahid Soleimani's school and their friends and comrades, who were selected by purposeful sampling; The statistical population of the quantitative part includes all elementary teachers and education planning experts of Kerman city, numbering 2654 people. According to Cohen's table, the sample size is 176 people who were randomly selected in a stratified manner. In order to analyze the data, NVIVO, SPSS, Smart PLS software were used. The results of qualitative data coding led to the extraction of 92 open codes, 29 central codes and 13 selective codes, strategies and consequences of the implementation of the curriculum model based on the school of Martyr Haj Qassem Soleimani in the social studies course of the elementary school, the factors forming the curriculum model based on the school of Martyr Haj Qassem Soleimani in the course of social studies The primary period of education is in Kerman, and the strengthening and stability of national identity, the realization of global justice and the Islamic ideal considered by Martyr Soleimani, and the promotion of the religious status of the education system have the greatest impact on the research model.

تبلیغات