آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته اعضای بومی داعش در عراق و فرایندی که آنان را از یک شهروند عادی به عضوی از داعش تبدیل کرده انجام گرفته است. این مساله از زاویه روایت اعضای اسیر شده داعش در زندان های دولت عراق مورد توجه قرار گرفته است. مشارکت کنندگان در این پژوهش کلیه اعضای داعش در زندان های عراق هستند که با نمونه گیری برحسب موارد دردسترس، مورد مصاحبه قرار گرفته اند. مجموعه این مصاحبه ها در کتاب «از فرانکفورت تا رقه» منتشر شده و به عنوان منبع گردآوری داده های این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. برای تحلیل داده ها از روش «تحلیل روایت» بهره برده شده و روایت تجربیات اعضای اسیر داعش، در قالب چهار موقعیت «زندگی پیش از عضویت در داعش»، «تحول اوضاع»، «زندگی زیر پرچم داعش» و «اسارت» بازنمایی شده است. در نتیجه پژوهش مشخص شده هرچند نمی توان زمینه های مذهبی را نادید انگاشت؛ اما عامل اصلی شکل گیری داعش را باید در زمینه های اجتماعی و غیردینی آن جستجو نمود. مشابهت این تشکیلات با تشکیلات غیرمذهبی مانند مجاهدین خلق(منافقین)، پژاک، کومله و دموکرات و امثال آن، و نیز حضور آشکار چهره های غربی به عنوان فرماندهان و رهبران آن، ابعاد مذهبی آن را به شدت کم رنگ نموده و ابعاد اجتماعی مانند فقر و حس تبعیض را در کنار زمینه های سیاسی-امنیتی در جایگاه مهم تری می نشاند.

Narrative Analysis of the Contexts, Process, and Experience of Membership in ISIS

The present study aims to investigate the lived experiences of native members of Daesh (ISIS) in Iraq and the process that transformed them from ordinary citizens into members of the extremist group. This issue is examined from the perspective of narratives provided by former Daesh prisoners held in Iraqi government prisons. Participants in this research consist of all Daesh members incarcerated in Iraqi prisons, selected through convenience sampling for interviews. The compilation of these interviews is published in the book "From Frankfurt to Raqqa" and serves as the primary data source for this study. Data analysis employs the narrative analysis method, representing the experiential accounts of Daesh members across four distinct situations: "Life before joining Daesh," "Changing circumstances," "Life under the Daesh banner," and "Captivity." Consequently, while religious factors cannot be entirely disregarded, the primary driver behind Daesh's formation lies in social and non-religious contexts. The resemblance between such extremist organizations and non-religious groups like the Mujahideen-e Khalq (MEK), PJAK, Komala, and others, along with the conspicuous presence of Western figures as commanders and leaders, diminishes the religious dimensions and highlights social factors such as poverty and a sense of discrimination alongside political-security contexts.

تبلیغات