تحلیل مقایسه ای نقش های هفت گانه هلیدی در کتاب های آموزش زبان «فارسی بیاموزیم» و «پارسا خواندن»
آرشیو
چکیده
هدف اصلی آموزش زبان توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است که این هدف امروزه بیشتر در محتواهای آموزشی با رویکرد ارتباطی دنبال می شود. بررسی نظریه نقش گرایی هلیدی و استفاده از آن در محتوای آموزشی زبان با این رویکرد، تأثیر بسزایی دارد. در این پژوهش دو کتاب آموزشی «فارسی بیاموزیم» (جلد 1، 2 و 3) و «پارسا خواندن» (ترم اول، دوم و سوم) به روش تحلیل محتوا از نظر میزان استفاده از نقش های هفت گانه هلیدی مورد تحلیل و مقایسه قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که به جز نقش تعاملی، میزان کاربرد سایر نقش ها در کتاب «پارسا خواندن»، به طور (معناداری) بیشتر از «فارسی بیاموزیم» است. مجموع تعداد نقش ها در کتاب «فارسی بیاموزیم» 622 و در «پارسا خواندن» 2005 مورد بوده است که نشان از سه برابر بودن تعداد آنها در کتاب «پارسا خواندن» می باشد. تعداد نقش ها در «فارسی بیاموزیم» به تفکیک عبارت است از: نقش ابزاری، 35؛ نظارتی، 41؛ تعاملی، 212؛ شخصی، 34؛ اکتشافی، 130؛ تخیلی، 170 و اطلاع رسانی، 57 مورد؛ همچنین در کتاب «پارسا خواندن» تعداد آنها بدین صورت است: نقش ابزاری، 631؛ نظارتی، 79؛ تعاملی، 19؛ شخصی، 57؛ اکتشافی، 895؛ تخیلی، 7 و اطلاع رسانی، 317 مورد. این تفاوت ها نشان دهنده تمرکز بیشتر کتاب «پارسا خواندن» بر استفاده از نقش های هفت گانه هلیدی است.A Comparative Analysis of Halliday's Seven Functions in the Language Teaching Books Titled "Let's Learn Persian" and "Parsa Reading"
The main goal of language teaching is the ability to communicate effectively with others, which is currently being pursued more in educational content with a communicative approach. Examining Halliday's function theory and using it in language educational content with this approach has a significant impact. In this study, two educational books titled "Let's Learn Persian" (Volumes 1, 2, and 3) and "Parsa Reading" (First, Second, and Third Semesters) were analyzed and compared by the content analysis in terms of the use of Halliday's seven functions. The results showed that, except the interactive function, the use of other functions in the book titled "Parsa Reading" is (significantly) more than in "Let's Learn Persian". The total number of functions in "Let's Learn Persian" is 622 and in "Parsa Reading" is 2005, which is three times higher than another one. The number of functions in "Let's Learn Persian", separately, is: instrumental function, 35; supervisory function, 41; interactive function, 212; personal function, 34; exploratory function, 130; imaginative function, 170; and informative function, 57 cases; Also in the book titled "Parsa Reading", their number is as follows: instrumental function, 631; supervisory function, 79; interactive function, 19; personal function, 57; exploratory function, 895; imaginative function, 7; and informative function, 317 cases. These differences indicate that the book titled "Parsa Reading" focuses more on the use of Halliday's seven functions.