آیکونولوژیِ اعدام نگاره های «ویلیام هوگارت» و «اَندی وارهول»؛ جستاری تطبیقی در جامعه شناسی هنر و جامعه شناسی مجازات
آرشیو
چکیده
آیکونولوژی به معنای تفسیر مفاهیم اجتماعی و فرهنگیِ پنهان در یک اثر هنری است. گرچه درباره ی پیوند میان رشته های هنر و جامعه شناسی اتفاق نظری دیده نمی شود، دست کم با پی جویی در برخی از تصاویر و نقاشی های به جامانده پیرامون شیوه های اجرای مجازات اعدام در قرن هجدهم و بیستم، می توان به امکان تفسیری جامعه شناختی از اعدام قائل شد. به این ترتیب، می توان شکاف بین رشته های هنر و جامعه شناسی را کاهش داد. در سه دهه ی اخیر چرخش فرهنگی قابل توجهی در جامعه شناسی مجازات دیده شده است. در حوزه ای که رویکردهای تأکید بر کنترل طبقاتی و قدرت انضباطی بر آن غالب است، دیگر نمی توان نیروی بازنمایی را نادیده گرفت. این پژوهش، با استفاده از روش آیکنولوژی، به تفسیر جامعه شناختی از مجازات اعدام با محوریتِ اصلیِ دو نمونه ی نمادین می پردازد.مورد نخست، حکاکی اجرای مجازات اعدام با چوبه ی دار در قرن هجدهم در میدان تایبورنِ لندن توسط ویلیام هوگارت و دوم، تصویرِ «صندلی برقی» اثرِ اندی وارهول در قرن بیستم است. هر یک از آن ها شرایط اجتماعی و سیاسی موجود در زمان تولید اثر را تشریح می کنند و اختلافات مهمی را راجع به معنای مجازات باز می نمایانند. این پژوهش، بنیادی و به شیوه توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات با استفاده از کتاب ها و مقالات به زبان فارسی و انگلیسی گردآوری شده اند.The Iconology of Execution Paintings of “William Hogarth” and “Andy Warhol”: A Comparative Essay on Sociology of Art and Sociology of Punishment
Iconology refers to the interpretation of social and cultural concepts embedded within a work of art. While there is no consensus on the precise link between the fields of art and sociology, an examination of extant images and paintings depicting methods of execution from the eighteenth and twentieth centuries suggests the possibility of a sociological interpretation of the death penalty. Over the past three decades, a significant cultural shift has occurred within the sociology of punishment. In a field traditionally dominated by approaches emphasizing class control and disciplinary power, the influence of representation can no longer be ignored. Iconology refers to the interpretation of social and cultural concepts embedded within a work of art. While there is no consensus on the precise link between the fields of art and sociology, an examination of extant images andpaintings depicting methods of execution from the eighteenth and twentieth centuries suggests the possibility of a sociological interpretation of the death penalty. Over the past three decades, a significant cultural shift has occurred within the sociology of punishment. In a field traditionally dominated by approaches emphasizing class control and disciplinary power, the influence of representation can no longer be ignored.This research employs the iconology method to explore the sociological interpretation of the death penalty, focusing on two emblematic examples. The first example is William Hogarth's engraving of an execution by gallows in eighteenth-century Tyburn Square, London, and the second is Andy Warhol's "Electric Chair" painting from the twentieth century. Both artworks elucidate the social and political contexts of their respective periods and reveal significant differences in the meaning of punishment. This study is basic and descriptive-analytical in nature, with information sourced from books and articles in Persian and English.