آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۷

چکیده

فقهای شیعه در نگرش دینی و شرعی و نیز در منابع و روش استنباط از احکام به دو دسته اخباری و اصولی تقسیم بندی می شوند. مکتب اخباری به واسطه حکومت صفویان در حدود دو سده اندیشه مسلط در جامعه شیعی بوده و با نظریه پردازی های ملاامین استرآبادی خلق و بسط پیدا کرده است. و این روند تا زمان گسترش اندیشه های بهبهانی و شاگردانش ادامه داشته است. این اندیشه ها موجب افول اخباریان گردید. با پیروزی اصولیان و به تبع آن قدرت یافتن اجتهاد، زمینه ورود علما به سیاست فراهم شد. لذا اصولین تأثیری شگرف در جامعه امروزی ما برجا گذاشته اند که هنوز هم قابل مشاهده است. در تحقیق پیش رو به موارد مورد نزاع و ریشه های اختلاف میان اخباریان و اصولیون پراخته می شود و اعتقادات هر یک مورد بررسی قرار گرفته تا مشخص شود کدام یک در عصر معاصر مورد قبول فقهای حاضر است. همچنین به این سؤال پاسخ داده می شود که عقاید این دو گروه چگونه باعث شکل گیری عقاید شیعه معاصر شده است. در پایان نیز این نتیجه اخذ می شود که امروزه اصولین توانسته اند با پیروزی بر اخباریان غالب فکری فقهای شیعه را موردتوجه خود قرار دهند و مسیر عقلانی را بر برابر مسیر روایی محض بسط دهند. از سوی دیگر، بخش مهمی از انگاره های فرهنگی و هنری جامعه شیعی معاصر تحت تأثیر این دو مکتب فقهی است.اهداف پژوهش:بررسی نزاع و ریشه های اختلاف میان اخباریان و اصولیون.بررسی اندیشه های فقهی در جامعه فرهنگی و هنری معاصر.سؤالات پژوهش:ریشه های اختلاف میان اخباریان و اصولیون به عنوان مکاتب فقهی چیست؟اندیشه های فقهی چه تأثیری بر جامعه فرهنگی و هنری معاصر داشته است؟

The effects of the conflicts between the Akhbarists and the Usulists in the 13th-14th century AD on the beliefs of the contemporary Shia cultural and artistic society.

Shiite jurists in religious and religious attitudes as well as in the sources and methods of inferring rulings are divided into two categories: news and principles. The Akhbari school has been the dominant thought in Shiite society for about two centuries due to the Safavid rule and has been created and developed with the theories of Mullah Amin Astarabadi. And this process continued until the spread of the ideas of Behbahani and his students. These ideas caused the decline of the Akhbarians. With the victory of the fundamentalists and the consequent gaining of ijtihad, the ground was prepared for the ulema to enter politics. Therefore, the principles have left a tremendous impact on our society today, which is still visible. In the present research, the disputed cases and the roots of the differences between the Akhbaris and the Usulis are discussed and the beliefs of each of them are examined to determine which one is accepted by the present jurists in the contemporary era. It also answers the question of how the beliefs of these two groups have shaped contemporary Shiite beliefs. In the end, it is concluded that today, the principles have been able to pay attention to the dominant intellectual akhbaris of Shiite jurists and expand the rational path against the path of pure narration.

تبلیغات