طراحی خلاق به مثابه پژوهش کاربست پژوهش کنش محور در طراحی نشانه گالری دیدار اصفهان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از شیوه های طراحی خلاق، به کارگیری روش کنش محور -متکی بر فرایند پژوهشی- است. در روش کنش محور، طراح در مقام پژوهشگری است که آگاهانه و آزادانه مسائل طراحی را از درون موضوع سفارش خود شناسایی می کند و روش های متنوع و متناسب با موضوع را برای خلق یک اثر خلاق انتخاب و ترکیب می نماید. این مقاله، با هدف «تجسم مؤلفه های هنر معاصر» و «توسعه جریان های گرافیک خلاق» در فرایند طراحی نشانه، به روند طراحیِ پژوهشی نشانه «گالری دیدار» اصفهان می پردازد و در پی پاسخ به این مسئله است که چگونه می توان نشانه ای خلاق مبتنی بر «مؤلفه های هنر معاصر» و «نام» و «فعالیت های پیشروِ» گالری دیدار طراحی کرد. روش تحقیق از نظر نوع کیفی، از نظر هدف توسعه ای-کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی و تحلیلی است. نگارنده به روش کنش محور از چهار حوزه شناختی «گرافیک و رسامی نشانه»، «طراحی فرایندگرا و روش خلاقیت تریز»، «هنر و گالری های معاصر» و «فلسفه ساختارگرا و پساساختارگرا» بهره گرفته و با انتخاب و مستندسازی اطلاعات کارآمد در چهار حوزه مذکور و تحلیل و ارزیابی این اطلاعات و ترکیب یافته های حاصل از آن، پاسخی خلاقانه-انتقادی به مسئله طراحی نشانه گالری دیدار می دهد. جمع آوری اطلاعات به شیوه اسنادی-کتابخانه ای و گزینش هفده لوگو از وب سایت های موزه های هنرهای معاصر جهان میسر شد. نتیجتاً در طراحی نهایی، طراح با ایجاد تغییر در ابزار ِرسامی و رویکرد طراحانه و نیز، با تعمیق اثر -به واسطه ایده یابی از گزاره های فلسفی (به ویژه شالوده شکنی دریدایی)- وجه خلاقانه و اندیشمندانه لوگو را افزایش داده است تا حدی که نشانه گالری ضمن ماهیت کارکردی خود، یک اثر پژوهشی و هنری تلقی شود.Creative Design as Research The Application of Practice Base Research in Designing the Logo of Didar Gallery of Isfahan
One of the ways to achieve creative design is to use the practice base method. In the practice base method, the designer is a researcher who consciously and freely identifies design issues from within the subject of his order and chooses and combines diverse methods appropriate to the subject to create a creative work.The artistic product resulting from this type of research is innovative and has a theoretical framework, and due to the fact that all the data, ideas and stages of its creation are documented, the work and knowledge resulting from it can be understood, thought and expressed and can be evaluated, criticized and discussed for the target community. Creating a research and creative work with this method can increase experience, awareness and knowledge in the field of design and help promote culture, develop visual literacy and social awareness of the value of the place and role of art in society.This article, with the aim of "visualizing the components of contemporary art" and "developing creative graphic flows" in the sign design, deals with the combined methodology and design process of the Isfahan "Didar Gallery" logo and it seeks to answer the question of how to design a creative sign based on the "components of contemporary art" and the "name" and "leading activities" of Didar Gallery. In this research design, the author has used four cognitive fields: "Graphics and Sign Design", "Process Design and Triz's Theory of Creativity" (The four basic pillars of Triz: “Contrast”, “Ideality”, “Function” and “Resources”; The eight principles of Triz: “Consolidation”, “Nesting”, “Prior Action”, “Periodic Action”, “Mediator”, “Replacement of Mechanical Systems”, “Homogeneity” & “Phase Transition”), "Contemporary Art and Galleries" (Applying seven features of Contemporary Art: “innovation and experimentation” in the unconventional design process, “using Multimedia as a new tool” in logo design, “conceptual-critical and questioning approach” which has deconstructive features, “process oriented design”, “Multiplicity of meaning”, “Multidisciplinary approach in sound engineering and image engineering” and “Social action and interactivity” through collaboration with different people for sign design) and "Structuralist & Post-Structuralist Philosophy" (Concepts such as “the metaphysics of presence”, “the priority of speech (parole) over writing (language)”, “endless chain of significations” ,“the trace of meaning”, “the Play of presence and absence”, “deferral of meaning”, “difference”).In designing the final logo of Didar Gallery, the designer paid attention to the histogram of the recorded sound of saying the word Didar, instead of a purely written or visual approach, taking into account selected theoretical principles in the four cognitive fields and while visualizing the sound, he redesigned the letters with deformation in its geometry.As a result, in the final design, the designer has increased the creative and thoughtful aspect of the logo by making changes in the design tools and design approach, and by deepening the design -by finding ideas from philosophical propositions (especially Derrida's deconstruction)- to the extent that the gallery logo, in addition to the status of its functionality can be considered as an artwork.