چکیده

کشف مفهوم ناهشیار توسط زیگموند فروید از جریان های تاریخ ساز قرن بیستم بود که درک سازوکار آن به یکی از مهم ترین مباحث در باب واکاوی درونیات و ذهن آدمی تبدیل شد. درک ناهشیار همچون سایر مفاهیم انتزاعی به سادگی امکان پذیر نبود و دستیابی به محتوای آن تنها از طریق نمودهای عینی صورت می گرفت. مکانیزم های دفاع روانی یکی از مصادیق عینی وجود ناهشیار در ذهن آدمی است. این مقاله که به شیوه توصیفی – تحلیلی نگارش شده در پاسخ به این پرسش شکل گرفت که شناسایی این مکانیزم ها در نمونه های ساختگی و غیرواقعی چگونه امکان پذیر است. ادبیات نمایشی که منبعی نامتنهی از شخصیت های ساخته ذهن بشر است؛ بستری مناسب برای بررسی حالات و رفتار انسانی با نگاهی روان کاوانه در اختیار قرار می دهد. به همین جهت نمایشنامه از پشت شیشه ها از آثار اکبر رادی به عنوان نمونه مورد بررسی این پژوهش قرار گرفته است و رفتار و دیالوگ های شخصیت های آن در طول نمایشنامه از رهگذار نظریات فروید مورد بررسی واقع شد. آشفتگی های ذهنی متعدد شخصیت های این نمایشنامه داده های قابل تأملی از ناهشیار آنان ارائه می کند و به همین خاطر درک نحوه بروز مکانیزم های دفاع روانی را میسر می سازد. در ادبیات و هنر به خصوص گونه نمایشی آن می توان شخصیت های بسیاری را یافت که با تکیه بر نظریات فروید به جنبه های روان کاوانه و بروز مکانیزم های دفاعی در آنها توجه کرد و آنها را مورد بررسی دقیق قرار داد.

An Examination of Psychological Defense Mechanisms in the Play, From Behind the Glasses, by Akbar Radi, Based on the Views of Sigmund Freud

The discovery of the concept of the unconscious by Sigmund Freud was one of the history-making trends of the 20th century. Like other abstract concepts, understanding the unconscious was not simply possible, and its content could only be accessed through concrete manifestations. Defense mechanisms are one of the concrete examples of the existence of the unconscious in a person’s mind, and reflection on how they occur provides useful information about the unconscious. This research was initiated to examine the impacts of these mechanisms on daily life and to find out how to recognize them. Studying the basic principles of Freud’s theories was the first step to recognize and understanding this category of unconscious reactions. The world of drama became the basis of this research, and its purpose was to comprehend how defense mechanisms appear in dramatic characters in the play “From Behind the Glasses” by Akbar Radi. Demonstrators were placed in the experiment as examples of real people. Their behavior and dialogues during the play were analyzed with a psychoanalytic view, and through them, data was obtained from the mind and unconscious, which led to the understanding of how psychological defense mechanisms appear in these characters. The research findings indicate that the characters in these three plays primarily use projection as a means to alleviate anxiety. In literature and art, especially in its dramatic form, one can find many characters who, relying on Freud’s theories, pay attention to psychoanalytical aspects and the appearance of defense mechanisms and carefully examine them. This research has tried to be able to take a step towards informing the readers by providing even a little information about the mechanism of the human mind.

تبلیغات