بررسی مؤلفه های «استعمار مضاعف» در نمایش نامه عروسک خانه اثر تانیکا گوپتا بر اساس آرا اسپیواک (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش پیشِ رو چالش های زنان و مردانِ جامعه هند را در نمایشنامه عروسک خانه اثر تانیکا گوپتا بررسی می کند درحالی که زمان نمایشنامه به برهه ای از تاریخ مربوط می شود که کشور هند تحت استعمار انگلستان بوده است. گایاتری چاکراورتی اسپیواک، یکی از نظریه پردازان معتبر در حوزه مطالعات پسااستعمار است که با ارائه نظریاتی پیرامون بحث طبقه، نژاد و جنسیت با رویکردی واسازانه، خالق مفهوم «فرودست» بوده و وضعیت حاشیه ای زنان را، در چنین جوامعی، به پرسش می گیرد. بنابراین، آرا او به واکاوی نمایشنامه ای چون عروسک خانه یاری خواهد رساند. تانیکا گوپتا نویسنده ای بنگالی-بریتانیایی است که این نمایشنامه را در سال 2019 نوشته است. در مواجهه با نمایشنامه عروسک خانه، این پرسش مطرح می شود که آیا سرکوب استعماری از ورای شکاف نژادی می تواند جنسیت زن را بیش از مردان، دیگری سازی کرده و به حاشیه براند؟ پاسخ به این پرسش، کاری است که این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی انجام داده و گمان بر این است که دستاوردهای استعمارگران بر مبنای شکاف نژادی ایجاد شده از گفتمان استعمار بوده و سرکوب بدین وسیله توجیه شده است، درحالی که جنسیت زنْ نسبت به هم نوعِ مردِ خود بیشتر احساس دیگری بودن را تجربه می کند. این در حالی است که از دید استعمارشدگان نیز، استعمارگران بیگانه و دیگری اند که این مسئله نشان دهنده رابطه متزلزل و رفت وآمدی میان استعمارگران و استعمارشدگان است.Analysis of the Components of “Double Colonialism” in the Play “A Doll’s House” Written by Tanika Gupta Based on Spivak’s Arguments
The upcoming research examines the challenges faced by men and women in Indian society in the play A Doll’s House by Tanika Gupta. In contrast, the time of the play is related to a period of history when India was under British colonialism. Gayatri Chakraborty Spivak is one of the most reliable theorists in the field of post-colonial studies who, by presenting theories about class, race, and gender with a deconstructive approach, is the creator of the concept of “subaltern” and questions the marginal status of women in such societies. Therefore, his opinions will help to analyze a play like A Doll’s House. Tanika Gupta is a Bengali-British author who wrote this play in 2019. In the face of the play A Doll’s House, the question is raised whether colonial oppression beyond the racial divide can alienate and marginalize women’s gender more than men. The answer to this question is what this research has done with a descriptive-analytical approach. It is assumed that the achievements of the colonialists were based on the racial divide created by the colonial discourse, and the oppression was justified thereby. At the same time, the female gender experiences the feeling of being different more than the male gender. From the colonized perspective, the colonizers appear as alien “others,” highlighting the ambivalent relationship between the two groups.