تحلیل نشانه شناختی کیفیت انعطاف پذیری در مسکن سنتی یزد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تفاوت میان نگرش طراح و مخاطب، تفاوت میان گروه های مختلف مخاطبین، تحول مخاطبان در طول زمان و تغییر مداوم پدیده ها از جمله مواردی هستند که موجب کامل نبودن پیش بینی نیازها و شرایط متغیر مخاطب از سوی طراح می شوند؛ از این رو معماریِ انعطاف پذیر ضروری می نماید. انعطاف پذیری به مثابه کیفیتی فضایی، هماهنگ سازی «ارتباط» میان «انسان، فضا و زمان» بوده و بدین سان، قابلیت فضا در پذیرش کارکردهای متعدد و متنوع در بازه های زمانی مختلف، افزایش می یابد. از یک سو ارتباط انسان با فضا به دو گونه مستقیم (فعالیت) با محتوای معانی اولیه و غیرمستقیم (تصورات) با محتوای معانی ثانویه رخ می دهد؛ از سوی دیگر، از آنجاکه انعطاف پذیری فضا یک کیفیت معنایی به شمار می آید، در مسکن سنتی ایران می توان کیفیت انعطاف پذیری را به مثابه نشانه معناداری فضاهای این گونه از معماری در دانش نشانه شناسی، یعنی دانشی که بر چگونگی تولید و تفسیر معنا در چارچوب قراردادهای مشترک فرهنگی (رمزگان) تمرکز دارد، مورد تحلیل قرار داد. از این رو اصول و قواعد نشانه شناسی قابلیت توصیف و تحلیل وجه ارتباط غیرمستقیم انسان با فضا (تصورات)، به جهت تفسیر معنای گونه های انعطاف پذیری، و به تبع آن وجوه دیگر ارتباط را خواهد داشت. بر مبنای این تحلیل نشانه شناختی، هماهنگی میان صورت و محتوا در معماری انعطاف پذیر، با پذیرش نقش نشانگی توسط کالبد، منجر به تحقق فرایند تفسیر و در نتیجه «ارتباط عمیق» میان مخاطب و معماری می شود. تحقیق حاضر در روندی سلسله مراتبی، به بحث و بررسی پیرامون تبیین مفاهیم انعطاف پذیری معماری، تعیین جایگاه انعطاف پذیری در مسکن سنتی ایران، تبیین قواعد نشانه شناختی و تطبیق آنها با مفاهیم انعطاف پذیری در معماری و تدوین الگوهای نشانه شناختی تفسیر این مفاهیم در مصادیق مسکن سنتی یزد می پردازد. در روش شناسی این تحقیق، گردآوری داده ها به روش اسنادی- کتابخانه ای آغاز شده، ساماندهی اطلاعات به روش توصیفی- تحلیلی و تطبیق میان مفاهیم کیفیت انعطاف پذیری و مبانی نشانه شناسی با راهبرد استدلال منطقی انجام می شود.Semiotic analysis of flexibility quality in traditional housing of Yazd
The difference between the attitude of the designer and the audience, the difference between different groups of audiences and the evolution of the audience's demands over time are among the things that cause the designer's incomplete prediction of the changing needs and conditions of the audience; therefore, flexible architecture is essential. Flexibility, as a spatial quality, is the coordination of the "connection" between "human, space and time" and in this connection, it responds to the functions expected by the audience from the architectural space according to his changing needs; Thus, the ability of the space to accept multiple and diverse functions in different time frames increases. On the one hand, human communication with space occurs in two ways: direct (activity) with the content of primary meanings and indirect (imagination) with the content of secondary meanings; On the other hand, since the flexibility of space is considered a semantic quality, this quality can be found in the traditional housing of Iran and especially the examples of this research, that is, the traditional housing of Yazd, through the approach that focuses on how to produce and interpret meaning within the framework of common cultural agreements. (cods) is focused, that is, the semiotic approach was analyzed; Therefore, the current research in a hierarchical process, with the aim of analyzing the concepts of architectural flexibility (definitions, categories and characteristics) and determining the place of flexibility in the traditional housing of Yazd, explaining the semiotic principles and rules and matching them with the concepts of flexibility in architecture and compiling semiotic patterns of interpretation These concepts are discussed in examples of this architecture. The findings of this research indicate that the principles and rules of semiotics will have the ability to describe and analyze the aspect of indirect communication between humans and space (imagination), in order to interpret the meaning of flexible species, and consequently other aspects of communication. The results of this research show that based on semiotic analysis, the coordination between face and content in flexible architecture, by accepting the symbolic role of the body, leads to the realization of the process of interpretation and as a result a deeper connection between the audience and architecture, and on the other hand, other qualitative aspects of architecture Like arena, spatial territory, etc., in traditional architecture and housing, they will have the capability of systematic analysis and interpretation by using the categories of semiotic approach. In the methodology of this research, the collection of data is started with a documentary-library method, the organization of information is done with a descriptive-analytical method, and the matching between the concepts of quality, flexibility and the basics of semiotics is done with the strategy of logical reasoning.