نقش میانجی وابستگی دانش آموزان به شبکه های اجتماعی در تبیین رابطه میان سبک های ارتباطی خانواده و پذیرش اجتماعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: وابستگی نوجوانان به شبکه های اجتماعی مجازی، پدیده نسبتاً نوظهور و رو به رشدی است که در سالیان اخیر با فراهم شدن دسترسی همگانی به فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، به یکی از عوامل مهم در تغییر الگوهای رفتاری منجر شده و توجه متخصصان حوزه های علوم اجتماعی و رفتاری را به خود معطوف نموده است. هدف پژوهش حاضر بررسی مدل علّی بین سبک های ارتباطی و پذیرش اجتماعی با نقش واسطه ای وابستگی به شبکه های اجتماعی دانش آموزان بود. روش و داده ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تفت در سال تحصیلی 1402-1401 بود که به روش نمونه گیری تمام شماری تعداد 200 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه تجدیدنظرشده الگوهای ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی (1994)، پرسشنامه پذیرش اجتماعی مارلو و کراون (1960) و پرسشنامه وابستگی به اینترنت یانگ (1998) بود. یافته ها: نتایج نشان داد سبک ارتباطی گفت وشنود، همنوایی و وابستگی به شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم و معنادار پذیرش اجتماعی را پیش بینی می کنند. همچنین از بین دو سبک ارتباطی، تنها سبک ارتباطی گفت وشنود به صورت مستقیم، منفی و معنادار، قادر به پیش بینی وابستگی به شبکه های اجتماعی در دانش آموزان می باشد. در نهایت وابستگی به شبکه های اجتماعی تنها در ارتباط بین سبک ارتباطی گفت وشنود و پذیرش اجتماعی در دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان تفت نقش واسطه ای دارد. بحث و نتیجه گیری: هرقدر افراد از سبک های ارتباطی بهتری استفاده کنند و آزادانه به بحث و تبادل نظر بپردازند کمتر به شبکه های اجتماعی وابسته شده و پذیرش اجتماعی آنها افزایش می یابد. پیام اصلی: مشاوران خانواده با برگزاری کارگاه های آموزش سبک های ارتباطی، وابستگی به شبکه های اجتماعی دانش آموزان را کاهش و پذیرش اجتماعی آن ها را افزایش دهند. تحقیقات بیشتری لازم است تا بر نقش والدین و ارائه آموزش های لازم به آن ها جهت کمک به بهبود پذیرش اجتماعی دانش آموزان و کاهش وابستگی به شبکه های اجتماعی تمرکز نمایند.Mediating Role of Students' Social Network Dependence in Explaining the Relationship Between Family Communication Styles and Social Acceptance
Background and aim: The dependence of adolescents on virtual social networks is a relatively new and expanding phenomenon. In recent years, with the widespread availability of information and communication technologies, it has become a key factor in changing behavioral patterns, drawing the attention of experts in social and behavioral sciences. This study aims to investigate the causal relationship between communication styles and social acceptance, with the mediating role of dependence on social networks among students.
Data and method: The present study, which was correlational in nature, utilized structural equation modeling. The statistical population included all fifth-grade male students in Taft city (Yazd Province, Iran) for the 2022-2023 academic year. Data were obtained from the entire population, ensuring that each individual was surveyed and 200 questionnaires were analyzed. The instruments used for data collection were the revised Family Communication Patterns (RFCP) questionnaire by Fitzpatrick and Ritchie (1994), the Social Acceptance Scale by Marlowe and Crown (1960), and the Internet Addiction Questionnaire by Young (1998).
Findings: The results showed that dialogue communication style, conformity, and dependence on social networks directly and significantly predict social acceptance. Moreover, the findings revealed that among the two communication styles, only the dialogue communication style can directly, negatively, and significantly predict students' dependence on social networks. Finally, the results indicated that dependence on social networks mediates the relationship between dialogue communication style and social acceptance.
Conclusion: The use of effective communication styles and the free exchange of opinions reduce dependence on social networks, thereby enhancing social acceptance.
Key Message: To reduce students' dependence on social networks and increase their social acceptance, family counselors should organize workshops on communication styles. Additionally, further research should concentrate on the role of parents, providing them with the necessary training to help improve students' social acceptance and decrease their reliance on social networks.