نقش فضای مجازی بر شکل دهی زیست بوم رشد و تعالی نوجوان ایرانی معاصر (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
تاکنون فضای مجازی بر رشد و تعالی نوجوان آثار مختلفی داشته است. هدف این پژوهش مطالعه نقش فضای مجازی بر شکل دهی زیست بوم رشد و تعالی نوجوان ایرانی معاصر است. این تحقیق از نوع توصیفی - کاربردی است و با جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات از کتب و مقالات، آثار فضای مجازی بر نوجوان را شناسایی کرده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. بر اساس یافته های تحقیق، مدل مفهومی نقش فضای مجازی بر شکل دهی زیست بوم رشد و تعالی نوجوان ایرانی معاصر تدوین شد که مؤلفه های آن (7 مضمون سازمان دهنده) شامل 1. آسیب های فضای مجازی بر باورهای نوجوانان، 2. آسیب های فضای مجازی بر عواطف نوجوانان، 3. آسیب های فضای مجازی بر رفتارهای نوجوانان، 4. آثار فضای مجازی بر خانواده، 5. آثار فضای مجازی بر امور اجتماعی عمومی، 6. آثار فضای مجازی بر امور اجتماعی نهادی و 7. ظرفیت های مثبت فضای مجازی در رشد نوجوانان می شود.The Role of Cyberspace in Shaping the Growth and Excellence Ecosystem of Contemporary Iranian Teenagers
Cyberspace has significantly influenced the growth and development of teenagers in various ways. This study aims to examine the role of cyberspace in shaping the ecosystem that supports the growth and excellence of contemporary Iranian teenagers. Using a descriptive-applied approach, the research gathered and categorized information from books and articles to identify the effects of cyberspace on adolescents. Thematic analysis was employed to interpret the data. Based on the study's findings, a conceptual model of cyberspace's impact on the growth and excellence ecosystem for contemporary Iranian teenagers was developed. The model identifies seven main organizing themes: (1) the adverse effects of cyberspace on teenagers' beliefs, (2) the emotional impact of cyberspace on teenagers, (3) the behavioral impact of cyberspace on teenagers, (4) the effects of cyberspace on family dynamics, (5) the effects of cyberspace on general social affairs, (6) the effects of cyberspace on institutional social affairs, and (7) the positive potential of cyberspace in supporting adolescent development.