زیست جهان پستویی؛ مطالعه موردی دانشجویان دختر یزدی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
دانشگاه به عنوان یک فضای فرهنگی، نقش مهمی در فرآیندهای برساخت هویت اجتماعی دانشجویان دارد. این فرآیند بر حسب فرهنگ مبدأ و نوع تجربه هایی که در فضای دانشگاهی برای دانشجویان شکل می گیرد، می تواند صورت بندی های مختلفی داشته باشد. مسئله این پژوهش، تجربه هویت دختران یزدی در دانشگاه است و با این پرسش آغاز شده که دختران یزدی با توجه به بسترها و محیط هایی که در آن رشد کرده و تربیت شده اند، چگونه محیط دانشگاه را به مثابه بستر فرهنگی جدید، تجربه می کنند و همچنین از خلال این تجربه، هویت آن ها چگونه برساخت می شود؟ در این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد برای فهم تجربه هویت دختران یزدی استفاده شده است. نمونه های مورد مطالعه در این تحقیق، دختران یزدی هستند که در دو بستر تهران و یزد به دانشگاه رفته اند. تأثیرات مدرسه، گروه های دوستی، خانواده و جامعه یزد بر هویت این دختران نیز بررسی شده است. مقوله اصلی ساخته شده برای این دو گروه، مقوله دوفضایی شدن هویت است. یافته ها نشان می دهد که دختران یزدی در دو فضای هویتی مبتنی بر اندرونی و بیرونی، هویت خود را برساخت می کنند و عمده عاملیت آن ها در فضای اندرونی رخ می دهد. آن ها در عین پایبندی به قوانین جمعی فرهنگ و خانواده یزدی، در زیست جهان پستویی خود تجربه های متفاوت و هنجارشکنانه دارند.Furtive lifeworld; A Case Study of Female Students from Yazd
Universities play a crucial role in shaping the social identities of students by providing a cultural space for identity formation. This process varies based on the students' original culture and their experiences within the university setting. This study focuses on exploring the identity experiences of female students from Yazd at the university. It aims to understand how these students, with their specific backgrounds and upbringing, perceive and construct their identities within the university environment as a new cultural space. By using a grounded theory approach, the research analyzes the identity experiences of female students from Yazd who attended universities in Tehran and Yazd. The study also examines how school, peer groups, family, and the Yazd community influence the identities of these students. The main concept identified is the idea of identity bifurcation. The findings reveal that Yazdi girls construct their identity in two distinct spaces: the internal (private) and the external (public). Their agency is primarily expressed in the internal space, where, while adhering to the collective norms of Yazdi culture and family, they engage in unique and unconventional experiences in their private world.