چگونگی بهره برداری آیین بودا از ظرفیت رنج در تبیین انسان شناسی و استلزامات آن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مواجهه ی ادیان با مقوله ی رنج دارای جوانب مختلفی است که از منظرهای گوناگون به آن پرداخته شده است. در این پژوهش به شیوه ی توصیفی تحلیلی به بررسی چگونگی استفاده ی آیین بودا از ظرفیت رنج در تبیین و تشریح جوانب انسان شناسانه می پردازد. در این مقاله رویکردهای مختلف آیین بودا در بهره برداری از ظرفیت رنج برای تبیین و توصیف دامنه های گسترده ای از ویژگی های انسانی مطرح می شود. همچنین در ادامه به استلزامات انسان شناختی اشاره می گردد و بیان می شود که نسبت رنج با طبیعت انسان چگونه است و وجود رنج چه نسبتی با اختیار انسان دارد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بهره برداری آیین بودا از ظرفیت رنج، به مثابه ی یک ابزار مؤثر در تبیین انسان شناسی است و این آیین اعتقاد دارد که رنج نه تنها جزء حتمی زندگی، بلکه فرصتی برای تحول است. در این راستا، آیین بودا رنج را به دو دسته ی طبیعی و غیرطبیعی، و اختیاری و غیراختیاری تفکیک می کند و نتیجه ی تحمل رنج را رسیدن به نیروانه می داند.The Howness of Buddhism Utilization of the Capacity of Suffering in Explaining Anthropology and its Implications
The confrontation of religions with the category of suffering has different aspects that have been addressed from different perspectives. Using the descriptive-analytical method, this research examines how Buddhism uses the capacity of suffering in explaining and describing anthropological aspects. In this article, different approaches of Buddhism in exploiting the capacity of suffering to explain and describe a wide range of human characteristics are proposed. In the following, anthropological requirements are mentioned and it is stated that what is the relationship between suffering and human nature and what is the relationship between the existence of suffering and human agency. The findings of the research show that Buddhism's exploitation of the capacity of suffering is an effective tool in explaining anthropology, and this religion believes that suffering is not only an inevitable part of life, but also an opportunity for transformation. In this direction, Buddhism separates suffering into two categories, natural and unnatural, voluntary and non-voluntary, and considers the result of enduring suffering to reach nirvana.