چکیده

بررسی وسیع ادبیات هر پژوهش، بینش عمیقی در موضوع آن به دست می آورد. بااین حال، زمان و منابع، گستردگی مطالعه را محدود می کند. ازاین رو، پژوهش حاضر با تمرکز به موضوع کارایی سرمایه گذاری، کلیه پژوهش های منتشر شده در پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی از سال 1388 تا 1399 را به روش تحلیل محتوای کمی و کیفی بررسی نمود تا اطلاعات جامعی به پژوهشگران این حوزه ارائه نماید. نتایج بررسی 72 مقاله مرتبط نشان داد 26 مدل با استفاده از 30 متغیر در 121 تکرار توسط پژوهشگران بکار رفته است. 55.6 درصد شامل 40 مقاله از مدل های مبتنی بر رشد فروش و 20.8 درصد شامل 15 مقاله از کیوتوبین استفاده کرده اند. از متغیر کنترل در 35 مقاله شامل 61/48 درصد استفاده نشده است. همچنین، مدل تک متغیره رشد فروش با سهم 32 درصد در23 مقاله پُرکاربردترین مدل است. از آنجائی که نتایج پژوهش های مبتنی برداده نسبت به انتخاب متغیر و کیفیت داده ها بسیار حساس اند. با هدف کاهش تأثیر منفی عواملی مانند تورم،عدم تجدید ارزیابی دارایی ها و کارایی ضعیف بازار سهام بر کیفیت معیارهای رشد فروش و کیوتوبین، بومی سازی روش های سنجش کارایی سرمایه گذاری، تعدیل داده ها یا تفسیر نتایج با در نظر گرفتن عوامل مؤثر، پیشنهاد می شود.

Content Analysis of Investment Efficiency Measurement Methods (In Internal Research)

The researchers obtain deep insight into research by studying the literature on the subject. However, time and resources limit the scope of the study. Therefore, the current research aims to investigate and analyze the quantitative and qualitative content of methods of measuring investment efficiency. The statistical sample includes all articles published from the years 2009 to 2020 on the investment efficiency topic in the "www.sid.ir". The results showed that, IN 72 articles, 26 models have been modeled using 30 variables (in 121 repetitions). 55.6 percent (40 articles) have used models based on sales growth 15 articles (20.8 percent) have used QTOBIN. Also, 35 articles (48.61%) are without the use control variable. The dominant method is to use the univariate model of sales growth with a share of 32% (23 articles) of all articles. Because the results of data-based research are highly sensitive to variable selection and data quality, the results obtained from models based on sales growth and QTOBIN may be affected by factors such as inflation, the book value of assets, and weak market efficiency. Researchers should determine effective factors that are likely to lead to measurement error before choosing the variables of the research model.

تبلیغات