چکیده

هدف پژوهش حاضر تبیین هوشمندی رقابتی بر اساس شایستگی فناوری اطلاعات با میانجی مهارت های مدیریت کوانتومی در مدیران دانشگاه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمامی رؤسا، معاونان و مدیران گروه های پردیس های شش گانه دانشگاه سمنان معادل 211 بودند، که از این میان با استفاده از فرمول کوکران تعداد 137 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ادبیات پژوهش، شامل 20 سؤال با مقیاس طیف لیکرت 5 نقطه ای در چهار بخش؛ سؤالات جمعیت شناختی، شایستگی فناوری اطلاعات (مهارت-های توسعه یافته عمومی، مهارت های توسعه یافته تخصصی)؛ مهارت های مدیریت کوانتومی (شناخت و تفکر کوانتومی، احساس و ادراک کوانتومی، اعتماد و عمل کوانتومی)، و هوشمندی رقابتی (هوش سازمانی، هوش اجتماعی، هوش رقبا) بود که روایی و پایایی آن به روش روایی محتوایی و همگرا و پایایی ترکیبی و درونی تأیید شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری رویکرد واریانس محور تحلیل شدند. نتایج نشان داد؛ شایستگی فناوری اطلاعات بیشترین اثر مستقیم را بر مهارت های مدیریت کوانتومی دارد. اثر مستقیم شایستگی فناوری اطلاعات بر هوشمندی رقابتی بیشتر از اثر مستقیم مهارت های کوانتومی بر هوشمندی رقابتی بود. همچنین دستاورد پژوهش نشان داد، شایستگی فناوری اطلاعات با میانجی مهارت های مدیریت کوانتومی 29/0 از تغییرات هوشمندی رقابتی مدیران دانشگاه را برآورد می کند. دستاورد مطالعه حاضر ابزار علمی – فنی مناسبی را برای برنامه ریزی های راهبردی توسعه سرمایه انسانی رقابتی مدیران دانشگاه در اختیار سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان نظام آموزش عالی قرار می دهد.

Explaining the relationship of competitive intelligence based on information technology competence with the mediation of quantum management skills in university administrators.

The aim of the current research was to explain competitive intelligence based on information technology competence with the mediation of quantum management skills in university managers. The research method was descriptive-correlation and applied in terms of purpose. The statistical population included all the presidents, associate principal and managers of the groups of the six campuses of Semnan University, equal to 211, out of which, using the Cochran formula, there were 137 people using proportional stratified random sampling as a sample were chosen. The data collection tool is a researcher-made questionnaire based on research literature, including 20 questions with a 5-point Likert scale in four parts; Demographic questions, information technology competency (general developed skills, specialized developed skills); Quantum management skills (quantum knowledge and thinking, quantum feeling and perception, quantum trust and action), and competitive intelligence (organizational intelligence, social intelligence, competitors intelligence) whose validity and reliability based on content and convergent validity and combined and internally reliability were verified. The collected data were analyzed using the structural equation modeling method of the variance-oriented approach. The results showed; information technology competence has the most direct effect on quantum management skills. The direct effect of information technology competence on competitive intelligence was greater than the direct effect of quantum skills on competitive intelligence. Also, the results of the research showed that information technology competence estimates 0.29 of the changes in the competitive intelligence of university managers through the mediation of quantum management skills. The achievement of the present study provides a suitable scientific-technical tool for the strategic planning of the development of competitive human capital of the university administrators to the policy makers and decision makers of the higher education system.

تبلیغات