چکیده

هدف بررسی اسناد و ساختارهای آموزشی و سازمانی مصوب و مرتبط (تشکیلات ساختاری مصوب دانشگاه ها) با موضوع تنوع ومدیریت این تنوع بخشی در نظام اداری و تشکیلاتی سازمان های آموزشی و دانشگاهی ایران می باشد، که از طریق مطالعه موردی اسناد و ساختارهای مرتبط دانشگاه های داخلی منتسب به وزارت عتف و مصاحبه با مدیران و کارشناسان ستادی حوزه تشکیلاتی در سال 1402-1403 انجام شده است. با استفاده از ضریب پایایی کوهن کاپا (80%) در خصوص توافق دو پژوهشگر برای صحت دادها و مطالعه آنچه ادعا می شود و همچنین درکنار مطالعه اسناد مکتوب در سایت های هر دانشگاه، مصاحبه با کارشناسان و مدیران شاغل در حوزه تشکیلات و اخذ داده های تکمیلی بیشتر اقدم شد. برای تعیین روایی تحقیق نیز داده های مرتبط با اسناد و ساختارهایی که دارای مصوبه هیات امنا بوده و مورد تایید مراجع قانونگذار رسمی دانشگاهی بودند، به عنوان اسناد معتبر و قابل مطالعه انتخاب شد . نتایج نشان داده ،. به طور کلی در تشکیلات بیشتر دانشگاه های مورد مطالعه ساختارهای مرتبط با 7عامل تنوع را داشتند و عامل های : گسترش جغرافیایی، امور بین المللی و زبان آموزی، امور معلولان دارای بیشترین ساختارهای تشکیلاتی نسبت به عوامل دیگر بود. با تحلیل شباهت ها و تفاوت های ساختاری موجود مشخص شد در کدام ابعاد تنوع ساختاری، دانشگاه های کشور دارای بیشترین فراوانی و کدام ابعاد کمترین فراوانی وجود دارد که نیازمند توجه مدیران و سیاستگذاران آموزش عالی در ان ابعاد می باشند.

Studying role-playing of managing the diversity of organizational structures in human resources of universities and higher education institutions

This study aims to examine the approved documents and organizational structures (approved organizational charts of universities) related to diversity and its management within the administrative and organizational systems of educational and university organizations in Iran. This research was conducted through a case study of relevant documents and structures of domestic universities affiliated with the Ministry of Science, Research and Technology, and interviews with managers and staff in the organizational affairs department during the years 2023-2024. Using Cohen's Kappa coefficient (80%) for the agreement of two researchers on data accuracy and studying what is claimed, as well as examining written documents on the websites of each university and interviewing experts and managers working in the organizational affairs department to obtain more supplementary data. To determine the validity of the research, data related to documents and structures that had been approved by the Board of Trustees and were approved by official university legislative bodies were selected as valid and readable documents. The results showed that, in general, the organizations of most of the studied universities had structures related to 7 diversity factors, and the factors of geographical expansion, international affairs and language learning, and affairs of the disabled had the most organizational structures compared to other factors. By analyzing the similarities and differences in the existing structures, it was determined in which dimensions of diversity the country's universities had the highest frequency and which dimensions had the lowest frequency, which requires the attention of managers and policymakers in higher education in those dimensions.

تبلیغات