رابطه بین ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی (مورد مطالعه: منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی بوده است. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری و از نوع هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به تعداد 426 نفر در سال 1403بوده است. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 202 نفر و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر حسب جنسیت انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسش نامه استاندارد ساختار سازمانی رابینز (1996)، یادگیری سازمانی پیتر سنگه (2001) و هوش سازمانی آلبرخت (2003) استفاده شده است. پایایی ابزارها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای هر یک به ترتیب برابر 86/0، 83/0 و 89/0 به دست آمد. به منظور تحلیل داده های حاصله، از مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار ایموس استفاده شد. یافته ها: جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، آمار استنباطی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی با نقش میانجی هوش سازمانی کارکنان رابطه وجود دارد. نتیجه گیری: هوش سازمانی بین ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی کارکنان نقش میانجی دارد.The Relationship between Organizational structure and Organizational learning with the mediating role of Organizational intelligence in employees of the Ports and Maritime Organization (Case study: Amirabad Port Special Economic Zone)
Objective
The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational structure and organizational learning with the mediating role of organizational intelligence in employees of the Ports and Maritime organization.
Method
The research applied in terms of purpose and method was descriptive, correlational one. The statistical population of this study included 426 Staff of Amirabad Ports and Maritime organization. The statistical sample was 202 participants that determined by the using Krejcy and Morgan table, and selected by stratified random sampling according to gender. Data were gathered by using three Questionnaires of Robbins' organizational structure (1996),Peter Sange's organizational Learning (2001) and Albrecht's organizational intelligence (2003) is used Questionnaires. Their reliability was calculated to 0.86, 0.83 and 0.89 respectively by the use of Cronbach Alpha. The collected data was used for analyzed by Structural equation modeling using the Amos.
Results
Descriptive statistics, inferential statistics and structural equation modeling methods were used to examine and analyze the data. The results showed that there is a relationship between organizational structure and organizational learning with the mediating role of employees' organizational intelligence.
Conclusion
organizational intelligence plays a mediating role between organizational structure and organizational learning of employees.