روش تربیتی الگویی در اندیشه های حدیثی حضرت آیت الله خامنه ای (با تأکید بر نهج البلاغه) (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
تربیت که عبارت از فراهم کردن زمینه ها و عوامل شکوفایی استعدادهای خدادادی انسان در جهت دستیابی به قرب الهی می باشد از مباحث مهم دینی است. روش ها ی متعددی برای تربیت وجود دارد که یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین آنها روش الگویی است . این روش در اندیشه های حدیثی_تربیتی حضرت آیت الله خامنه ای از جایگاه ممتازی برخوردار است. مراد از روش الگویی، روشی است که اساس آن بر محور الگودهی و ارائه نمونه های عینی و عملی بنا شده است. در این روش مربی تلاش می کند نمونه و رفتار و کردار مطلوب را در عمل و گفتار در معرض دید متربی قرار دهد تا شرایط لازم برای الگوبرداری وی فراهم آید. آنچه با نگرش به اندیشه های حدیثی رهبر معظم انقلاب بدست می آید این است که: در سیره تربیتی فردی و اجتماعی ایشان روش الگویی در سه گونه الگودهی ، الگوپردازی و الگوزدایی به کار برده شده است. دو گونه الگودهی و الگوزدایی هر کدام به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم یافت می شود. الگوهای مثبت معرفی شده توسط حضرت آیت الله خامنه ای به دو دسته معصوم و غیرمعصوم تقسیم می شوند که اهم الگوهای معصوم عبارتند از: پیامبر اکرم و اهل بیت و الگوهای غیرمعصوم مانند امام خمینی، آیت الله مصباح یزدی و شهید سلیمانی . رهبر انقلاب از معرفی الگوهای منفی و ضد دینی نیز فروگذار نکرده اند که از جمله مصادیق الگوهای منفی استکبار جهانی، آمریکا ، پهلوی می باشند. اA Model-Based Educational Method in the Hadith Thoughts of Ayatollah Khamenei (with Emphasis on Nahj al-Balagha)
Education (tarbiyah), at its core, is about creating an environment that nurtures the unfolding of human God-given talents to draw closer to Allah. One highly impactful approach within this realm is the "model-based educational method," which holds a significant place in the hadithic-educational thoughts of Ayatollah Khamenei. This method involves offering practical and tangible examples for learners to emulate, with the educator demonstrating the desired behaviors and actions through their conduct and speech, allowing the learner to follow the model. Ayatollah Khamenei’s Hadith approach to education highlights three forms of modeling: positive modeling, creating models, and eliminating negative models, all of which are applied in both direct and indirect ways. He categorizes positive models into two types: infallible and non-infallible. Infallible models include the Prophet Mohammad and the Ahl al-Bayt, while non-infallible models feature figures like Imam Khomeini, Ayatollah Mesbah Yazdi, and Martyr Soleimani. Additionally, Ayatollah Khamenei points out negative models, such as global arrogance, the U.S., and the Pahlavi regime. This article, using a descriptive-analytical method and relying on both library and electronic sources, concludes that in Ayatollah Khamenei’s view, positive educational models are characterized by traits like faith, awareness, insight, consistency between words and actions, clarity in confronting the enemy, simplicity, and contentment. On the other hand, negative models are defined by qualities such as hypocrisy, disbelief, arrogance, deceit, innovation in religion, and betrayal.