صورت بندی «اصل سازگاری با فطرت» در اندیشه اخلاقی امام خمینی (ره) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نظریه اخلاقی امام خمینی اندیشه ای فطرت محورانه است که بر اساس آن اخلاقیات یعنی بینش ها و گرایش های اخلاقی از احکام و لوازم فطرت عشق به خیر و کمال و تنفر از شر و نقصان هستند و به حکم فطری بودن از بداهت، اختلاف ناپذیری و تغییرناپذیری برخوردارند؛ از این رو، در نظریه فطری اخلاق همه اصول کلی و احکام جزئی اخلاقی با ابتنا بر فطرت تبیین و توجیه می شود. بدین ترتیب، اصل بنیادین و غایی در این نظریه اصل سازگاری با فطرت است که شرط لازم وصف اخلاقی بودن احکام اخلاقی است. اما کاربرد این اصل مستلزم ارائه صورت بندی واضحی از آن با قیود مفهومی و لوازم آن است تا بتوان آن را به عنوان معیار عام اخلاقی مبنای استنتاج احکام اخلاقی قرار داد. از این رو تلاش شده است تا با روش تحلیل مفهومی از این اصل صورت بندی ای با قیود مفهومی آن به دست داده شود. بر اساس این تحلیل نشان داده شد که چگونه عمل به وظیفه ای که باور داریم عملی اخلاقی است از لوازم سازگاری با فطرت است و همچنین این اصل به عنوان یک قانون کلی اخلاقی از ما می خواهد که به آنچه باور داریم وظیفه اخلاقی همگانی است التزام بورزیم.Formulation of “Principle of Compatibility with innate nature” in Imam Khomeini’s Ethical Thought
Imam Khomeini’s ethical theory is an innate nature -centered thought based on which ethics, i.e. ethical insights and tendencies become instances of rules and requisites for an innate desire to love good and perfection and to manifest a hatred of evil and imperfection. Due to their innate disposition, they are self-evidence, indisputability and immutability. Therefore, in innate natural theory of ethics, all general principles and specific ethical rules are clarified and justified based on innate nature. Hence, the fundamental and ultimate principle in this theory is the principle of compatibility with innate nature that is the prerequisite for ethical account of the ethical rules. However, the use of this principle primarily requires presentation of its clear formulation with conceptual restrictions and requisites to be considered as a basis for deducing ethical rules as general criterion of ethics. In this paper, we have tried to provide a formulation of this principle with conceptual restrictions of this principle through conceptual analysis method. Based on this analysis, it is shown how acting upon a duty we believe in as an ethical act is one of the requisites of compatibility with innate nature. Also, as a general rule of ethics, this principle obliges us to act upon what we believe to be a public ethical duty.