آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۲

چکیده

نظم موجود جهانی، ریشه در تحولات مهم ترین پیشران آن؛ علم و فناوری دارد که با غایت تبدیل انسان به «خدا _ انسان»، پویایی مدنظر خود را سامان دهی می کند و انسان آرمانی غربی را به واقعیت می رساند. نظام تعلیم و تربیت فعلی حاکم، با تربیت انسان سلطه پذیر، شأن عبودیت انسان را به خودبسندگی وهمی فرو می کاهد که سرانجام آن، ناکجاآبادی ازهم گسیخته و سرسام آور است. انسان آرمانی ازمنظر دین مبین اسلام، حاصل نظام تزکیه، تعلیم و تربیت متناسب، «انسان حکیم» در تراز مهدویت است و در آخرین خطبه ماندگار نهج البلاغه شریف از امام علی؟ع؟ با تبیین امام زمان؟عج؟، ظهور بنیادین یافته است. در تحقق انسان و گروه های انسانی حکیم از نگاه تحلیل کلان، مؤلفه های سه گانه«فرد _ جمع، ظاهر _ باطن و نظر _ عمل» با تأکید بر یکپارچگی«نظر _ عمل» و راهبری متناسب به اتحاد و قوام می رسد. از منظر ترکیبی، منطق ربوبیت به عنوان منطق وصل، در برابر منطق فصل نظام سلطه جهانی، خود را در شبکه کانون ها متجلی می کند. این منطق جدید، با مراتب نفس، مراتب خلیفگی، مراتب اراده و مراتب ربوبیت، به سوی بساطت میل می کند و عبودیت حق را برای انسان به کمال می رساند. منظومگی ربوبیت تبیین شده، با یکپارچگی خانه، مدرسه، مسجد(مراکز حکمت بنیان) و دانشگاه(شبکه مراکز حکمت بنیان) معین می شود که در کانون آن، دانشگاه حکمت بنیان قرار دارد که غایت آن، منظومه حکمت بنیاد و انسان تراز مهدویت در نظم نوین جهانی است. در این مقاله با رویکردی بنیادین و روشی تحلیلی _ اجتهادی، نظام تعلیم و تربیت حکمت بنیاد را در مسیر تربیت انسان تراز مهدویت در هندسه نظم نوین جهانی معرفی می کند.

Wisdom-based education and training system in the path of human education compared to Mahdism in the geometry of the new world order

The existing global order is rooted in the evolution of its most important drivers; It has science and technology which, with the goal of turning man into "God - Man", organizes the desired dynamics and realizes the western ideal of man. The current education and training system of the ruler, by educating the domineering human being, lowers the dignity of human servitude to an imaginary self-sufficiency, which ends in a disjointed and chaotic nowhere. From the point of view of the religion of Islam, an ideal man is the result of a proper system of cultivation, education and training, a "wise man" is at the level of Mahdism, and in the last lasting sermon of Nahj al-Balagha Sharif by Imam Ali? With the explanation of Imam Zaman?AJ? In the realization of human beings and wise human groups from the point of view of macro analysis, the three components of "individual - collective, appearance - interior and opinion - action" reach unity and consistency by emphasizing the integration of "view - action" and appropriate leadership. From a hybrid point of view, the logic of lordship manifests itself in the network of centers as a connected logic, against the logic of the global domination system. This new logic, with levels of self, levels of caliphate, levels of will and levels of lordship, tends towards simplicity and perfects the worship of the truth for man. The system of Lordship explained is defined by the integration of the house, school, mosque (the centers of Hikmatbanian) and the university (the network of centers of Hikmatbanian), at the center of which is the University of Hikmatbanian, the goal of which is the system of Hikmatbaniyad and human being equal to Mahdism in the new world order. In this article, with a fundamental approach and an ijtihadi analytical method, Hekmat-Banayad education and training system is introduced in the path of human education compared to Mahdism in the geometry of the new world order.

تبلیغات