مقایسه تحلیلی دیدگاه شلنبرگ و مورفی در باب عشق الهی و اثرات آن بر استدلال اختفای الهی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
اختفای الهی یکی از جدیدترین استدلال های خداناباورانه است که طبق دیدگاه اصلی ترین مدعی آن، جان ال. شلنبرگ، مبتنی بر وصف عشق مطلق الهی و لوازم آن است. فهم شلنبرگ از عشق الهی، کاملاً انسانی و همراه با جستجوی رابطه شخصی با انسان ها است. لازمه کمال الهی این است که خدا واجد صفت عشق، با بالاترین درجه ممکن باشد. از سوی دیگر، مارک سی. مورفی، فیلسوف اخلاق، با تمایز میان خدای متون مقدس و موجود آنسلمی، معتقد است عشق نمی تواند یکی از اوصاف ذاتی موجود آنسلمی باشد، هرچند خدای متون مقدس ممکن است رفتارهایی عاشقانه از خود بروز دهد. با ابتناء بر سخن مورفی، می توان علاوه بر فهم عشق مطلق الهی از زاویه ای دیگر، پاسخی احتمالی بر استدلال شلنبرگ اقامه کرد. برای اینکه یک ویژگی، از اوصاف ذاتی خداوند به حساب آید، استلزاماتی وجود دارد که عشق، آنها را برآورده نمی کند. به علاوه، عشق ویژگی جدا و بالاتری از اخلاق مندی خدا نیست. پس وصف اخلاق مندی خدا می تواند توقعاتی که بشر از عشق الهی دارد را نیز برآورده کند. با این وجود، با تحلیل سخن مورفی خواهیم دید که دیدگاه او مستلزم اتخاذ رویکرد سلبی به خدا و اوصاف او است که هزینه ای گزاف، نامعقول و غیرضروری بر ردیه او تحمیل می کند.Analytic Inspection of Schellenberg’s and Murphy’s Ideas on Divine Love and Its Consequences on the Argument from Divine Hiddenness
Divine hiddenness is one of the newest atheistic arguments based on whose main assertor, John L. Schellenberg, hinges on the the Divine all-loving attribute and its implications. To better analyze this argument, it is essential to inspect Divine all-lovingness. On the other side, Mark C. Murphy, the philosopher of ethics, claims that God cannot be attributed to being loving. He poses this claim because one cannot infer from what God conducts to God's intrinsic attributes, so God sometimes acts lovingly, which does not result in the fact that being loving is God's intrinsic attribute. In addition, Divine intrinsic attributes must have some characteristics such as having a maximum intrinsic of which love is deprived. Murphy's idea on this matter makes it possible to refute Schellenberg's argument in addition to comprehending Divine all-lovingness from a different perspective. What is aimed at in this article first states, compares and analyses Schellenberg’s and Murphy's ideas on the the Divine all-loving attribute and then inspects the consequences of Murphy's approach towards Divine love on Schellenberg's argument from Divine hiddenness. It will be seen that although Murphy poses severe and essential points, the cost of accepting his perspective is so high that it renders such an endorsement rather irrational.