آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۵

چکیده

وصال الهی، در دو سنّت عرفان اسلامی و مسیحی، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ به تعبیری دیگر، نهایت سیر و سلوک روحانی، وصال الهی است. این مسئله، در آرای عرفانی رابعه عَدویّه و ترزا آویلایی، نمود بسیاری داشته است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی آرای عرفانی رابعه عَدویه درباره فنا و نکاح روحانی در اندیشه ترزا آویلایی، صورت گرفته است. در اقوال رابعه عَدویّه، سه نوع فنای صفاتی، افعالی و ذاتی دیده می شود، که مقدمه وصال الهی هستند. ترزا آویلایی نیز، از هفت مرحله سیر و سلوک روحانی، سخن گفته است؛ که هفتمین مرحله، همان نکاح روحانی یا اتحاد و وصال الهی است. نتایج حاصل از این پژوهش، حاکی از آن است که هر دو شخصیت، رابطه عاشقانه سالک با خداوند را، سبب دست یابی به وصال الهی می دانند. وصال الهی با موت اختیاری صورت می گیرد که نتیجه مرگ سالک از صفات، افعال و ذات انسانی است و سالک پس از تولد مجدد در وصال الهی به سر می برد. بنابر نظر رابعه و ترزا، سالک در برابر خواست و اراده الهی، تسلیم محض است و وصال الهی نیز، با اراده و الطاف خداوند صورت می گیرد. سالکان الی الله، در وصال الهی از دیده وحدت بین برخوردار می شوند و در پرتو این نگاه وحدت بین، در بقای بالله و نکاح الهی به سر می برند.

Comparison and analysis of annihilation in the mystical opinions of Rabia Adaviyeh and the spiritual marriage of Teresa Avi

Divine communion is highly significant in two traditions of Islamic and Christian mysticism. In other words, the ultimate spiritual path is divine communion. This issue has had many manifestations in the mystical opinions of Rabia Adavieh and Teresa Avilai. The current study was conducted to investigate the mystical views of Rabia Adaviyeh about spiritual death and marriage in the thought of Teresa Avilai. In the sayings of Rabia Adawiyah, three types of annihilation of attributes, verbs, and essence can be seen, which are the introduction to the divine communion. Teresa Avilai also spoke about the seven stages of the spiritual journey, and the seventh stage is the spiritual marriage or divine union. The results of this research indicate that both characters see the seeker's romantic relationship with God as the reason for achieving divine communion. God's connection is made with voluntary death, which is the result of the seeker's death from human traits, actions, and nature, and the seeker lives in God's connection after rebirth. According to Rabia and Teresa, the seeker submits thoroughly to God's will and will, and God's connection also takes place with God's will and grace. Those who seek God in divine communion enjoy the view of unity; in addition, in the light of this view of unity, they live in subsistence with God and divine marriage.

تبلیغات